AkzoNobel: 'Versnelling digitalisering en uniformering artikeldata'
Hoe belangrijk de beschikbaarheid van goede artikeldata is, heeft verfproducent AkzoNobel Decorative Coatings de afgelopen jaren gemerkt. “Zeker door de enorme online groei tijdens de coronacrisis hebben we ervaren dat je niet meer zonder kunt. Voor onze eigen website, maar ook voor de onlineactiviteiten van onze retailpartners. Online is echt een heel belangrijk oriëntatie- en verkoopkanaal geworden”, zegt Iwar de Caluwe, manager commercial operations Benelux.
Om ervoor te zorgen dat die artikeldata zo uniform mogelijk bij de wederverkopers terecht komt, is AkzoNobel aangesloten bij de GS1 datapool. “Dat maakt het voor ons als leverancier mogelijk om die data zo kostenefficiënt mogelijk aan te bieden omdat veel verschillende retailers gebruikmaken van dezelfde standaard voor hun eigen systemen.” Hierdoor hoeft de fabrikant niet voor iedere partner apart data aan te leveren, maar kunnen zij putten uit de gegevens uit de GS1 datapool. “Bovendien zijn onze producten hierdoor online goed vindbaar voor de consument. Ook die online aanwezigheid is voor ons erg belangrijk.”
Vraag naar digitale artikeldata groeit van 5 naar 50
De Caluwe werkt sinds zes jaar voor AkzoNobel. “Daarvoor heb ik 25 jaar in de telecom gewerkt. In die markt is binnen deze periode het digitaliseren in de keten de norm geworden. Bij AkzoNobel zijn we aan eenzelfde traject begonnen en is ook in onze markt digitalisering en uniformering van artikeldata in een versnelling gekomen.”
Dat die versnelling serieus was, blijkt wel uit de cijfers. “Kregen we vijf jaar geleden van een vijftal partijen de vraag voor digitale artikeldata, nu zijn dat er 50. En ook als je kijkt naar de online verkoop van verf, zaten we voor corona op een paar procent, inmiddels heeft tien tot vijftien procent van de consumenten al eens online verf gekocht. Het kan dus echt enorm snel gaan. Bereid je daarop voor, anders sta je snel buitenspel.”
Kregen we vijf jaar geleden van een vijftal partijen de vraag voor digitale artikeldata, nu zijn dat er 50.
Iwar de Caluwe
Manager commercial operations Benelux
Digitale transformatie met GS1
Bij zijn aantreden was er binnen AkzoNobel volgens De Caluwé wel aandacht voor goede artikeldata. “Alleen het digitaliseren van alle aanwezige informatie zat niet in het DNA van de organisatie. Iedereen was gewend aan de informatiebladen met technische specificaties en verwerkingsvoorschriften en de marketingbrochures. Het besef dat we meer informatie op een andere manier moesten delen was nog niet echt aanwezig. In die transformatie hebben we de afgelopen zes jaar veel stappen gezet, mede dankzij onze betrokkenheid in GS1.”
Als vicevoorzitter van de GS1 Benelux business council spoort De Caluwe leveranciers en retailpartners actief aan om ook bij te dragen aan de verdere verfijning van de datapool. “In de werkgroepen en de business council bespreken we samen met de retail de wensen en mogelijkheden. Vanuit de regelgeving is helder welke artikeldata we moeten delen, maar voor de andere gegevens kijken we gezamenlijk hoever we willen gaan.”
Strengere regelgeving
Op het gebied van regelgeving worden de eisen steeds strenger. De Caluwe: “Onze assortimenten moeten aan strenge normeringen en regels voldoen en die data moeten wij ook delen met de consument en onze handelspartners. De beschrijving op de achterzijde van een blik verf is niet meer voldoende om compliant aan regelgeving te kunnen zijn. Die uitgebreide data kunnen we via GS1 wel eenvoudig en volledig delen.” Dankzij de datapool hoeft AkzoNobel eventuele wijzigingen in regelgeving maar één keer door te voeren. “Na die ene handeling is de actuele informatie voor alle partners direct beschikbaar.”
Altijd actuele artikeldata
Het grote voordeel van GS1 ziet De Caluwe in de standaard voor artikeldata en de regelmatige update van de gegevens in de datapool. “Daarmee weten wij zeker dat onze partners altijd over de actuele data beschikken. Er zijn wel andere datapools, de zogeheten scrapers, die hun informatie van verschillende websites halen. Maar daarbij gebeurt het regelmatig dat ze oude informatie of productafbeeldingen aanbieden. Als we dat constateren, spreken we die partijen daarop aan.”