17-10-2022

Efficiëntie in data delen private label- en versproducten

GS1 Nederland en ImpactBuying ondertekenen Memorandum of Understanding

Efficiëntie in data delen private label- en versproducten - Afbeelding1

Meer efficiëntie en flexibiliteit voor leveranciers van private label- en versproducten bij het uitwisselen van data met Nederlandse retailers, met hierin een hoofdrol voor de standaardisering van data. GS1 Nederland en ImpactBuying B.V. hebben een Memorandum of Understanding ondertekend voor het efficiënter uitwisselen van deze data op de Nederlandse markt.

Als gevolg van de toenemende vraag naar informatie in de keten zien GS1 Nederland en ImpactBuying de hoeveelheid productdata exponentieel groeien. Productdata die nodig zijn voor de dagelijkse operatie: webshops, het logistieke proces, schappenplannen, voorraadbeheer, etc. Maar ook productinformatie die nodig is om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.

Tegelijkertijd staat duurzaamheid hoog in het vaandel, waardoor steeds vaker keurmerken, energieklassen en verpakkingsinformatie voor recyclingdoeleinden gedeeld worden. Zowel GS1 Nederland als ImpactBuying ondersteunen bedrijven om aan deze informatiebehoefte te voldoen en om ketens efficiënt en transparant te maken. De beoogde samenwerking gaat over data van private label- en versproducten.

Informatie flexibeler en efficiënter delen

Het doel van beide partijen is om Nederlandse leveranciers en retailers gestandaardiseerde productgegevens van hun private label- en versproducten via GS1 Data Source te laten delen met het platform van ImpactBuying en vice versa.

Mirjam Karmiggelt, CEO van GS1 Nederland: “Een groeiend aandeel van de producten op de Nederlandse markt is een huismerkartikel. Leveranciers van deze producten én versproducten hebben de wens geuit om efficiënter hun data te delen met Nederlandse retailers. En ook retailers willen in toenemende mate hun private label data in GS1 Data Source publiceren. Aan deze wens hopen we gehoor te geven met deze nieuwe samenwerking. Uiteraard informeren we onze klanten binnenkort over wat deze samenwerking precies voor hun betekent”.

Marjan de Bock-Smit, Co-CEO van ImpactBuying: “Wij ondersteunen Nederlandse retailers bij het verkrijgen van geverifieerde product- en supply chain data aangaande hun private label- en versproducten. We hebben gemerkt dat de leveranciers, die in onze IT-systemen de gevraagde data uploaden, op zoek zijn naar efficiëntie. We ontwikkelen hiervoor verschillende IT-oplossingen en koppelingen. De koppeling met de GS1 datapool is een belangrijk onderdeel van de beoogde efficiencyslag die wij willen maken.”

Leontien Hasselman-Plugge, Co-CEO van ImpactBuying: “Als marktleider op geverifieerde leveranciers- en productdata ben je steeds op zoek naar de juiste partnerschappen. De samenwerking met GS1 past in onze strategie en de gesprekken tussen onze teams zijn constructief verlopen. We zien uit naar de stappen die we kunnen ontwikkelen om zowel onze retailers als hun private- label en versleveranciers nog beter te kunnen bedienen.”