ProSocks: ‘Dat GS1 in Facebookgroepen aanwezig was gaf me een goed gevoel’
Scheenbeschermers en bijhorende sokken die maar één doel hebben: goed blijven zitten. ProSocks levert ze, voorzien van GS1 barcodes. De startup van Niels Crienen kende een nogal woelig maar tegelijkertijd ook succesvol begin. Hij startte kort voor de Covid-19 pandemie uitbrak. Inmiddels is het product goed aangeslagen en hebben zelfs profvoetballers ProSocks aan hun benen.
Nog tijdens zijn studie Ondernemerschap & Retail Management startte Niels Crienen ProSocks. Waar de nadruk bij de start lag op meerdere producten en die via dropshipping aan de man brengen, stelde hij al snel zijn ambities bij. “Ik miste het contact met leveranciers en ook het onderhandelen.”
Zelf een ‘sokje’ laten maken
Het sokje dat Crienen in het begin via dropshipping verkocht was interessant, stelt hij, maar ‘er miste iets aan’. Na lang nadenken en een kort marktonderzoek vond hij de oplossing in de vorm van een geïntegreerde antisliprand. “Ik ben op zoek gegaan naar leveranciers en gevraagd of ze dit konden ontwikkelen tegen de juiste prijs. Ik heb bij verschillende leveranciers een aantal samples besteld en ben uiteindelijk na een aantal obstakels bij mijn huidige leverancier terecht gekomen. Hier laat ik alles nu vol vertrouwen maken.’’
Start kort voor corona-uitbraak
De dropshipping business liep goed, maar zijn huidige producten spreken hem zelf ook aan. Inmiddels verkoopt Crienen de scheenbeschermers en sokken bijna twee jaar. “In januari 2020 startte ik met de verkoop, het sloeg aan, maar corona gooide roet in het eten. In de zomermaanden liepen de zaken vervolgens weer prima. Helaas viel de verkoop daarna stil tijdens een lockdown, net nu ik een batch van ruim duizend stuks had gekocht. Ik vraag me wel eens af hoe groot de omzet zou zijn geweest zonder de invloed van corona.”
Barcode als onderdeel van een kwaliteitsproduct
Zo was de start er een van hollen en stilstaan. Zo onrustig als dit verliep met alle corona-onderbrekingen, zo soepel verliep de adoptie van de barcode. “Dat is best een leuk verhaal. Ik wilde uitbreiden door ook op bol.com te gaan verkopen, voor dit platform was een barcode verplicht. Nu ben ik lid van veel ondernemende Facebookgroepen. Binnen een van deze Facebookgroepen is ook GS1 actief, hierdoor ben ik met hun in contact gekomen. Ik vond dit in het begin vreemd, omdat je het niet van zo’n organisatie zou verwachten. ProSocks verkoopt één product met drie varianten. Het is een kwaliteitsproduct en dat wil ik bij de barcodes ook. Je kunt iets beter een keer goed doen dan blijven aanrommelen. Je koopt bij GS1 niet eenmalig een product, maar betaalt ook voor een service.”
Ik wilde uitbreiden door ook op bol.com te gaan verkopen, voor dit platform was een barcode verplicht
GS1-codes op diverse platformen gebruiken
Dat de adoptie van de barcode soepel verliep is niet heel verrassend. Crienen is naast ProSocks mede-eigenaar van Grow Banana, een online marketing bureau. “Bij de eerste orders op bol.com moest ik nog even uitzoeken welke EAN-codes waarbij hoorden. Inloggen op GS1 was voldoende om te zien welke producten bij welke codes hoorden. Het fijne aan EAN-codes is dat ik ze ook op andere platformen kan gebruiken. Zo heb ik mijn verkoopkanalen verder uitgebreid en is het product sinds 2021 verkrijgbaar op Voetbalshop.nl.” Crienen heeft daarnaast zeker nog uitbreidingsplannen, zoals naar het buitenland en andere online verkoopplatformen. “Aanvullend zie ik mijn producten over een tijdje ook wel in kleinere gespecialiseerde winkels liggen.”
Nummer 1 positie bij bol.com
Hoewel Crienen af en toe door de coronamaatregelen werd tegengehouden, heeft hij al wel gemerkt dat er voldoende interesse is in zijn product. “Profvoetballers binnen en buiten de Eredivisie spelen al met mijn product. Daarnaast stond ik bij bol.com meermaals op de nummer één positie in de lijst met voetbal scheenbeschermers. Binnen bol.com varieert deze positie snel en is een toppositie afhankelijk van veel factoren, zoals voorraad. Dat ik nu iets ben gezakt is niet erg, ik ben immers door mijn voorraad heen. Een grote batch is nu met de boot onderweg naar Nederland. Het is leuk om te zien dat je met een goed product dat nog in de startup fase zit kunt concurreren met de grote jongens binnen platformen als bol.com en Voetbalshop. Niets is dus onmogelijk, zolang je maar volhoudt en gelooft in jezelf.”