QR-code brengt beleving bij consument en meer informatie in keten
GS1 2D als waardevolle informatiekrachtpatser
De retail gaat in 2027 over naar tweedimensionale barcodes of QR-codes op productverpakkingen, omdat de nieuwe codes veel meer gegevens op verpakkingen kunnen opslaan. De naderende overgang wordt voornamelijk gemaakt door de vraag van consumenten naar aanvullende informatie over de producten die ze kopen. Geen QR en barcode meer op je verpakking, maar enkel nog de GS1 2D code. Dit zei Joachim Koch, chief commercial officer van GS1 Nederland tijdens het GS1 congres in de sessie ‘GS1 2D als waardevolle informatiekrachtpatser’.
Groeiende behoefte aan informatie vraagt om één slimme code op verpakking
De laatste jaren verschijnen in steeds meer winkels QR-codes in de schappen. Die bieden de consument op de winkelvloer extra informatie en beleving. Bijvoorbeeld een instructievideo waarop de montage van het product getoond wordt of recepten die met het betreffende product bereid kunnen worden. Naast de QR-codes staan nog altijd barcodes op de verpakking om te kunnen afrekenen.
“Met de GS1 2D code kun je met slechts één code op je verpakking toeleverketens beter ondersteunen, voldoen aan wetgeving én consumenten meer informatie en beleving bieden. Geen QR en barcode meer op je verpakking, maar enkel nog de GS1 2D code. Daar worden fabrikanten blij van, want daarmee krijgen ze meer marketingruimte op hun verpakking”, aldus Koch.
GS1 onderzoek: behoefte aan 2D code is groot
Nu de markt steeds meer gebruikt maakt van QR-codes en officieel is vastgelegd dat in 2027 alle scanners de 2D codes moeten kunnen scannen, heeft GS1 onderzoek gedaan naar de behoefte aan de overstap van de barcode naar de QR-code. “De 2D code biedt zowel de voor toeleveringsketen, de wetgeving als de consument veel meer informatiemogelijkheden. Door de 1D code te integreren in de 2D-code biedt de code naast de marketingmogelijkheden ook de tag, track en trace opties die de 1D code nu biedt”, aldus Joachim Koch, die aan het eind van de sessie kort de resultaten van het onderzoek toelichtte dat GS1 deed.
“We hebben tijdens dit onderzoek 1.023 gesprekken gevoerd en 726 schriftelijke vragenlijsten ingevuld teruggekregen. Hieruit blijkt dat 96 procent van de ondervraagden heeft gehoord van de EAN 13 barcode, 92 procent kent de QR-code en 11 procent is bekend met de GS1 Datamatrix. Die code lijkt op een QR-code, maar kan nog niet met een smartphone worden uitgelezen.”
2027 haalbare doelstelling
Van de ondervraagde toeleveranciers gebruikt 27 procent nu al QR-codes om consumenten en eindgebruikers meer informatie te bieden. Koch: “En 32 procent zet de QR-code reeds in om informatie te delen in de keten. Het toont dat de behoefte aan de QR-code en de GS1 2D code groot is en de komende tijd verder zal toenemen.”
Gevraagd naar de haalbaarheid om alle producten voor 2027 te voorzien van de GS1 2D codes en alle processen binnen de keten daarop af te stemmen, heeft 86 procent van de respondenten positief gereageerd. “Daarbij heeft 52 procent wel aangegeven hulp nodig te hebben. Dat betekent dat we als keten nog veel werk te verzetten hebben en daar trekken wij als GS1 graag samen met de hele keten in op. Wij faciliteren de digitale snelweg waarop de data verspreid en gedeeld wordt. Met GS1 2D kunnen onze partners in de keten nog meer en veel gerichter data delen om processen te optimaliseren en consumenten op de winkelvloer inspireren en verleiden.”
Marcel’s Green Soap wil het hele verhaal vertellen
The Green Soap Company is bekend van Marcel’s Green Soap. “Feel good cleaning, daar gaat het om bij ons”, aldus Christiaan van Doornik, chief soap officer. “Wij richten ons op de lichtgroene consument, gebruiken alleen 100 procent hergebruikt plastic voor onze verpakkingen en met onze palmolievrije wasmiddelen en wasverzachters zetten we een belangrijke eerste stap in palmolievrije producten.”
Met drie beloftes wil Marcel’s Green Soap consumenten verleiden om te kiezen voor hun producten. “Onze zeep ruikt fantastisch, is heerlijk in gebruik en eco-vriendelijk. Onze zepen en wasmiddelen zijn 100 procent vegan. Ze bevatten dus geen dierlijke vetten. Die belofte is voor ons leidend, niet het geld. Daarom geloven wij ook in een open source als het gaat om het delen van onze manier van verduurzamen. Wij delen onze kennis en kunde graag.”
Merk laden voor verhaal te vertellen
Volgens Van Doornik is zo’n 60 procent van de consumenten lichtgroen. “Het aandeel van de donkergroene consument, die bijvoorbeeld ook bewust geen auto bezit, ligt beduidend lager. Daarom richten wij ons ook op die lichtgroene consument omdat we daarmee veel sneller stappen kunnen zetten.
Om het merk Marcel’s Green Soap goed te kunnen laden, moet volgens Van Doornik ‘het complete verhaal’ verteld worden. “Dat doen we op de TV, via social media, outdoor campagnes en andere PR. Maar op de winkelvloer hebben we geen ruimte om de beleving die bij ons verhaal hoort te brengen. Daarom hebben we verpakkingen voorzien van een QR-code. Door die te scannen kunnen we de consument wel de beleving bieden die hoort bij ons verhaal.”
Totale assortiment tonen
Behalve het verhaal van Marcel’s Green Soap krijgt de consument via de QR-code ook het totale assortiment te zijn. “Zo kunnen we de beperkte ruimte op de verpakkingen optimaal gebruiken. Bovendien kunnen we die beleving in de toekomst uitbreiden met how-to-video’s, tailormade campagnes, speciale activaties en gerichte campagnes.”
Van Doornik ziet dan ook veel voordelen van de GS1 2D code, die de QR-code en streepjescode combineert in één code. “Hoe meer ruimte we zelf op de verpakking kunnen gebruiken, hoe beter. Het is mooi als de barcode samensmelt in de QR en we alle informatie in één code kunnen stoppen en vanuit die bron alle informatie kunnen delen. Richting de consument, aan de kassa en binnen de keten.”
Grapedistrict: Podium voor kleine wijnboeren
Gijs Groenevelt van Grapedistrict vertelde daarna waarom zij de flessen in hun assortiment voorzien van een QR-code. “Die code leidt naar een persoonlijke video van de wijnmaker, die vertelt over de wijn en zijn bedrijf. Het is een mooie manier om wijnmaker en consument in contact te brengen en het verhaal achter de wijn te brengen”, aldus Groenevelt.
Er is geen productcategorie met zoveel verschillende merken en labels als wijn. Alleen al in Nederland zijn dat er meer dan 40.000. En ze zitten ook nog allemaal in nagenoeg dezelfde verpakking. Hoe maak je dan voor het schap de juiste keuze? Bovendien is er ook nog eens een gigantisch verschil tussen een industrieel gemaakte wijn en een ambachtelijke wijn.
Volgens Groenevelt groeit de behoefte onder consumenten aan meer informatie over wijnen. “Herkomst, druiven en het persoonlijke verhaal van de wijnboer, met de QR-codes op de wijnflessen brengen wij die verhalen bij de consument in de winkel. Die krijgt daardoor een veel beter beeld van de wijn die hij koopt.”
Spotify van de wijn worden
Met inmiddels ruim tweehonderd wijnen in het assortiment wil Grapedistrict de Spotify van de wijn worden. “Dat begint met onze strenge selectie van wijnen afkomstig van louter kleine wijnhuizen. Wij geloven dat kleine wijnboeren betere wijnen maken. Door vervolgens te zorgen dat we de beste adviezen kunnen geven, blijven we onze positie en die van ons assortiment versterken.”
Inmiddels heeft de wijnspecialist bij honderd wijnen een video beschikbaar. “Dat duurt soms even omdat de wijnboer die zelf moet maken, maar ze zijn allemaal erg enthousiast. Het is voor hen natuurlijk ook een unieke kans om zich rechtstreeks tot consumenten te richten en hun wijnen aan te prijzen.” Grapedistrict wil uiteindelijk voor alle wijnen in het assortiment een persoonlijke video om daarmee iedere wijn van extra beleving te voorzien.
Groenevelt: “De ontwikkelingen om informatie beter en efficiënter te ontsluiten volgen we. Als we meer relevante informatie in de QR kunnen zetten om te kunnen koppelen aan die ene QR-code zou dat natuurlijk mooi zijn. Dan kunnen we de consument nog verder betrekken. En ook de productinformatie voor het logistieke proces zou nog een toevoeging zijn. Flessen en dozen volgen natuurlijk een logistieke weg van wijnhuis, naar onze opslag naar diverse klanten en als dat in dezelfde QR kan worden opgeslagen is dat ook handig.”
Als GS1 gaven we nog off-the-record advies, want hoe cool is het als dé wijnfles van de toekomst is: Scan de QR en bekijk het filmpje van de wijnboer of scan de QR en schrijf direct wat je van de wijn vond of scan de QR en bestel direct weer die wijn. En dat verwerkt in die ene code.