Statiegeld op blikjes komt eraan
Vanaf 1 april 2023 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden gedeeld.
Van de twee miljard blikjes die elk jaar worden verkocht, eindigen er zo’n 150 miljoen als zwerfafval in parken, bermen en rivieren. Omdat de hoeveelheid zwerfafval alleen maar toeneemt, heeft de overheid begin vorig jaar al besloten om statiegeld op blikjes in te voeren. Net als nu al geldt voor kleine plastic flesjes gaan consumenten voor elk blikje straks 15 cent statiegeld betalen, dat ze terugkrijgen bij inlevering van de lege verpakkingen.
Gevolgen voor de sector
De wettelijke statiegeldverplichting heeft gevolgen voor zowel leveranciers als supermarkten. Allereerst moeten alle metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder worden voorzien van een nieuw statiegeldlogo. Met metalen drankverpakkingen worden alle verpakkingen bedoeld waarvan het hoofdbestanddeel bestaat uit een metaalsoort of een mengsel van metaalsoorten. De verplichting geldt alleen voor metalen verpakkingen met een drank die bedoeld is om zonder verdere bereiding te drinken.
Voor supermarkten betekent de wettelijke verplichting dat ze vanaf 1 april 2023 lege statiegeldblikjes moeten inzamelen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft besloten daarvoor zelf een innamesysteem op te zetten. Een groot deel van de blikjes wordt echter niet in supermarkten verkocht, maar via benzinestations, snackbars, sportkantines en bedrijfsrestaurants. Daarom werkt de Stichting Afvalfonds Verpakkingen in opdracht van het CBL en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) aan een separaat innamesysteem buiten de supermarkten om.
Wat moeten leveranciers doen?
Omdat leveranciers hun metalen drankverpakkingen moeten aanpassen, kennen ze aan die producten een nieuwe unieke GTIN/EAN-code toe. Dat kan zoals leveranciers gewend zijn via GS1 Nederland. Omdat statiegeldblikjes nu ook een emballageartikel worden, vullen leveranciers daarnaast de emballagevelden in GS1 Data Source. Ook het nieuwe statiegeldlogo komt beschikbaar in de datapool en kan worden uitgewisseld met afnemers.
“Op dit moment zijn we druk bezig met alle voorbereidingen”, vertelt sectormanager Jerry Tracey van GS1 Nederland. “Als GS1 doen we ons best om ervoor te zorgen dat de velden en het logo snel gereed zijn in GS1 Data Source zodat data efficiënt en snel binnen de centrale bron voor data binnen de sector kan worden uitgewisseld”.