Versele-Laga: ‘Datamanagement is change management’
Sinds een paar jaar werkt de internationale fabrikant van diervoeding Versele-Laga met de GS1 datapool. Master Data Manager Gregory Mortier vertelt over wat ze daarmee willen bereiken en hoe belangrijk het is om iedereen in de organisatie mee te krijgen.
Sinds een jaar is Gregory Mortier in dienst bij Versele-Laga. Uit zijn aanstelling als Master Data Manager blijkt dat het bedrijf zijn databeheer serieus neemt. In de diervoedingssector probeert Versele-Laga in alle aspecten voorop te lopen, zoals je van een internationale speler mag verwachten. Versele-Laga heeft producten voor huisdieren, maar ook voor knaagdieren, prestatiedieren - zoals paarden en duiven - en pluimvee en andere kleindieren.
Momentum door e-commerce
"Door de coronapandemie zijn twee zaken versneld: e-commerce is nadrukkelijker booming business geworden," licht Gregory toe. "En tevens is de zorg voor een of meer huisdieren fors toegenomen vanwege thuiswerken en zijn huisdieren volwaardig lid van de familie geworden. Op die trends wilden we goed kunnen anticiperen. Databeheer met Excel-spreadsheets is dus helemaal niet meer van deze tijd," benadrukt Gregory. "Vandaag heb je een goede online tool voor het beheer van masterdata nodig en op dat vlak is GS1 al jaren voortrekker met de GS1 datapool."
Bij Versele-Laga gebruiken we intern een PIM (Product Information Management)-systeem, wat vrij normaal is bij veel bedrijven. Voor de externe communicatie doen we dus een beroep op de GS1 datapool. De data-input gebeurt via het PIM-systeem. Via een interface wordt de data vervolgens met GS1 gelinkt. ‘One single source of truth' noemt Gregory het. "We zijn niet expliciet op zoek gegaan naar een partner. GS1 lag gewoon voor de hand, toen we de evolutie naar meer B2C (vanwege e-commerce) wilden ondersteunen met een informatietool die ook voor communicatie naar de buitenwereld perfect is."
Databeheer is iets van lange adem
Met het oog op e-commerce wilde Versele-Laga zijn online kanalen dan ook versneld ontwikkelen. "De eindconsument en onze klanten gebruiken de data die op onze websites staan. Het is dan ook belangrijk dat de kwaliteit van die data optimaal is. De markt maakt het verhogen van de dataconsistentie gewoonweg noodzakelijk."
Databeheer is iets van lange adem: elke dag zetten we stapjes voorwaarts. Het is een inspanning voor de langere termijn, dat beseft Gregory maar al te goed. "Versele-Laga is zeer overtuigd van het belang van datakwaliteit. Maar activiteiten via websites, met bijbehorend databeheer, zit niet in de geschiedenis van ons bedrijf ingebakken. Datamanagement gaat dus hand-in-hand met een stukje change management in het bedrijf. De visie daarvoor ontwikkelen en de mensen in het verhaal meenemen behoort ook tot mijn taak."
Spanningsveld overbruggen
“Onvolkomenheden werken we in overleg met GS1 en onze klanten zo snel mogelijk weg. GS1 heeft als meerwaarde dat ze een helikopterview hebben over de hele sector, en dat maakt de standaarden generiek. Wij hebben dan weer verwachtingen inzake individuele producten en categorieën. Dat 'spanningsveld' moeten we overbruggen.” Of hij daar een concreet voorbeeld van kan geven? "Er is een veld dat gaat over de smaak van een product. Voor onze producten gebruiken we smaak alleen voor katten en honden, maar bijvoorbeeld niet voor duiven. Toch hebben bedrijven bepaald dat het voor de GS1 standaard nodig is dat we voor alle categorieën alle velden invullen, ook al hanteren wij voor bepaalde producten geen specificaties voor dat kenmerk. Wedstrijdduiven delen wij dan weer wel in volgens afstanden; dat is dan weer niet voorzien."
Een constante communicatie over-en-weer tussen Versele-Laga en GS1 zorgt ervoor dat we soms buiten onze comfortzone moeten treden. Maar het ultieme doel is dat iedereen – en vooral de datakwaliteit – er beter van wordt. Nogmaals benadrukt Gregoy dat er binnen het bedrijf enig 'change management' komt kijken al het over masterdata gaat. Hij heeft er zijn tanden stevig in gezet en laat niet meer los!