Walmart wil gebruik RFID fors uitbreiden
Walmart eist dat leveranciers met ingang van september 2022 een groot deel van hun producten voorzien van RFID-tags. De eis geldt voor onder meer huishoudartikelen, ijzerwaren en speelgoed. De retailer zet in op RFID-technologie om de voorraadbetrouwbaarheid en daarmee een groot aantal processen in de winkel en de logistiek te verbeteren. Steeds meer retailers, zoals Nordstrom, volgen het voorbeeld van Walmart en roepen eveneens op tot het ‘taggen’ van producten.
Walmart heeft in totaal 11.400 winkels in 26 landen, waarvan iets meer dan de helft buiten de Verenigde Staten. In 2003 bracht Walmart een revolutie in de markt teweeg door van 100 leveranciers het gebruik van RFID te eisen op pallets en dozen. In 2010 ging Walmart een stap verder en ging over op het taggen van kleding. Daarna werd het stil rond de implementatie bij deze Amerikaanse retailgigant. Tot nu.
Na kleding tijd voor volgende stap
De nieuwe eis van Walmart volgt na een succesvolle toepassing van RFID-technologie bij kleding. Al geruime tijd gebruiken ze die om kledingstukken te scannen bij ontvangst, display en verkoop in alle winkels. Dat helpt de Amerikaanse retailer om in elke winkel de juiste voorraden neer te leggen en tijdig aan te vullen. “De impact op de productbeschikbaarheid is groot”, zegt Shelly McDougal, senior director of merchandising bij Walmart. “Dat heeft geleid tot een verbeterde afhandeling van internetorders en tot een hogere klanttevredenheid.”
Nu heeft Walmart dus besloten om het gebruik van RFID-technologie uit te breiden naar meer productgroepen zoals huishoudartikelen, ijzerwaren, auto-onderdelen, speelgoed en entertainmentproducten. “Daarmee willen we de voorraadbetrouwbaarheid verder vergroten, zodat we onze klanten een betere ervaring in onze winkels kunnen bieden. En betere mogelijkheden om producten online te bestellen en in onze winkels op te halen.”
Walmart zet de toon in retail
Door zijn zinnen te zetten op RFID-technologie, zet Walmart de toon in de retailmarkt. Als een van ’s werelds grootste retailers eist dat leveranciers hun producten van RFID-tags voorzien, kan dat andere retailers over de drempel helpen. Dat stelt Sandeep Unni, senior director analyst bij Gartner. “Voorraadbetrouwbaarheid is al langer een pijnpunt in retail en RFID kan daarvoor een oplossing zijn. Nu veel retailers na de pandemie hun winkels hebben ingezet om online orders af te handelen, is het belang van goede voorraadbetrouwbaarheid nog groter geworden.”
Wat meespeelt is de prijsdaling van RFID-tags. Verschillende onderzoeken laten zien dat de kosten van RFID-tags met 80 procent zijn gedaald, zodat een tag nu nog maar drie tot vijf cent kost. “Tegelijkertijd is de technologie voor het uitlezen van tags flink verbeterd. Dankzij gebruik van RFID behoort vandaag de dag een voorraadbetrouwbaarheid van meer dan 97 procent tot de mogelijkheden”, stelt Unni.
Nordstrom volgt het voorbeeld
Een van de retailers die het voorbeeld van Walmart heeft gevolgd, is Nordstrom. Deze modeketen met meer dan 350 vestigingen in Noord-Amerika heeft zijn leveranciers van kleding, schoenen, babyspullen en enkele huishoudartikelen gevraagd om hun producten van RFID-tags te voorzien.
In een toelichting heeft Nordstrom laten weten dat op termijn alle producten moeten worden getagd. Ook sieraden en cosmetica waarvoor die eis nu nog niet geldt. “RFID-technologie draagt bij aan beter voorraadbeheer en een betrouwbaardere supply chain. Daardoor kunnen zowel retailers als leveranciers profiteren van een hogere verkoop”, stelt Nordstrom.
Omslagpunt voor leveranciers
Dat steeds meer retailers zoals Walmart en Norstrom inzetten op RFID, biedt grote voordelen voor de leveranciers van hun producten. Het punt waarop het rendabel wordt om elk individueel product standaard van tags te voorzien, komt steeds dichterbij. Met als gevolg dat het ook voor de achterblijvers in retail interessant wordt om de technologie te gaan gebruiken.
“Leveranciers hebben afgewacht totdat retailers met RFID aan de slag gingen. Retailers hebben gewacht totdat de prijzen van tags voldoende waren gedaald. Als 40 tot 45 procent van de producten moet worden getagd, wordt het zinvol om op alle producten een tag te bevestigen”, stelt Brendan Witcher, vice president & principal analyst bij Forrester.
GS1 als standaard voor RFID
Nordstrom verwijst leveranciers voor toepassing van RFID-technologie naar GS1. “Door GS1 standaarden te volgen leggen bedrijven de basis voor integrale toepassingen van RFID. Zowel producten als retailers onderkennen de grote waarde van deze technologie, die laat zien wat de werkelijke voorraad in de supply chain is”, vertelt Jonathan Gregory van GS1 in de Verenigde Staten.
Ook Gregory wijst erop dat het omslagpunt voor fabrikanten dichterbij komt met de eisen die Walmart, Nordstrom en andere retailers opleggen aan hun leveranciers. “Ze zullen snel merken dat het efficiënter is om alle producten te taggen in plaats van slechts een deel. Als ze daartoe overgaan, kunnen ook andere retailers die tags actief gaan gebruiken. Het taggen van producten bij de bron zal gezien de omvang en de reikwijdte van Walmarts eis snel dichterbij komen.”
In de laatste twee decennia is de focus rond het gebruik van RFID verschoven van de retailmarkt voor levensmiddelen en drogisterij naar de kledingsector. De hernieuwde actie van Walmart bewijst dat het vertrouwen er nu volledig is, zowel op technologisch als economisch vlak.
Bron: RFID Journal