Het verschil tussen een ‘gewone’ QR-code en een ‘QR-code van GS1’
QR-codes zijn handig voor consumenten om snel informatie te krijgen en voor bedrijven om gegevens over hun producten te delen. Consumenten hoeven alleen maar de camera van hun telefoon op een QR-code te richten. In 2027 stapt retail in de winkel over op de 'QR-code van GS1', maar het is nu al mogelijk om die aan te maken en te gebruiken. Maar wat is het verschil tussen de 'QR-code van GS1' en de 'gewone' QR-code?
QR-code: de basisprincipes
Een QR-code (Quick Response-code) is een tweedimensionale code die informatie kan bevatten zoals een URL en contactgegevens. Het belangrijkste kenmerk van een gewone QR-code is dat consumenten hem kan scannen met hun smartphones om toegang te krijgen tot informatie, zoals productdetails of een actie. De QR-code van GS1 is een QR-code met een slimmigheidje erin: GS1 Digital Link. Hierdoor kan het product worden gekoppeld aan meerdere online bronnen met verrijkte, realtime content.
QR-code van GS1 ‘piept’ ook bij de kassa
De gewone QR-code kan niet aan de kassa worden gescand van de retailers, omdat er alleen een URL in zit, terwijl de QR-code van GS1 een URL is die ook een Global Trade Item Number (GTIN/EAN) bevat. Dezelfde code die nu in de streepjescode staat. Hierdoor kan een kassa deze nog steeds scannen.
Voor de retailer
De QR-code van GS1 kan naast de GTIN ook nog extra informatie zoals houdbaarheidsdatum, het batch/lotnummer of het serienummer van een product opnemen. Dus als bijvoorbeeld een magazijnmanager bij een retailer de QR-code van GS1 scant in de retailer-app, krijgt hij toegang tot productinformatie die voor hem relevant is. Voorraad, producten die beschikbaar zijn in de winkels, houdbaarheidsdatum of batch- en lotnummer, dat handig kan zijn bij een terugroepactie.
Aanbod voor consumenten
De meeste QR-codes op verpakkingen leiden de consument naar een specifieke URL, meestal voor reclame- of promotiedoeleinden. QR-codes van GS1 kunnen dat ook, maar bieden met die eenvoudige scan ook toegang tot een grote hoeveelheid productinformatie die verder gaat dan de verpakking. Denk dan aan informatie over herkomst, duurzaamheid en recycling of een gebruiksaanwijzing.
Grootte en betrouwbaarheid
De QR-code van GS1 ziet er hetzelfde uit als de gewone QR-code. Klein van formaat en met ingebouwde foutcorrectie, waardoor ze makkelijk zijn te scannen, zelfs als de code is beschadigd.
Samengevat: de alles in één code
Waar de gewone QR-code naar slechts één webpagina verwijst, is het met de QR-code van GS1 mogelijk meerdere webpagina’s of online database te raadplegen met de GS1 Digital Link. De gewone QR-code kan niet aan de kassa worden gescand van retailers, omdat het alleen een URL bevat. In de QR-code van GS1 is ook een URL opgenomen met een GTIN waardoor er wel ‘gepiept’ kan worden aan de kassa. Daarnaast kan de QR-code van GS1 bijvoorbeeld ook houdbaarheidsdatum, batch/lotnummer en het serienummer opnemen.
De QR-code van GS1 is dus niet alleen een upgrade van de gewone QR-code, maar ook van de streepjescode. Daardoor is er straks in de retail nog maar één code nodig op een verpakking. Met de QR-code van GS1 is alles mogelijk en dat allemaal met één enkele scan.