9-6-2023

Lexrent ziet RFID als oplossing voor onbemande verhuur en registratie

Materiaal kopen of huren uit een onbemande ‘store’, met behulp van RFID. Het is in een notendop wat de Lexstores zijn. Het gebruik van RFID kent wat Menno Molendijk van Lexrent betreft, weinig grenzen.

Lexrent ziet RFID als oplossing voor onbemande verhuur en registratie - Lexstores LMS Composition Press

Er is nu één unit in gebruik bij een lancerende klant. Het bedrijf startte twee jaar geleden met de verhuur van allerlei soorten materieel, vooral gericht op B2B-gebruik. Molendijk is verantwoordelijk als junior commercieel manager. “Wat we op dit moment via ons bestaande Lexrent-platform verhuren is divers. Denk aan producten als slijptollen, compressoren, maar ook verlichting en luchtreinigers. Van een materieeldienst zijn we uitgegroeid tot een door IT gedreven verhuurmaatschappij.”

24-uursuitgifte van goederen

De Lexstores zijn ontwikkeld omdat de verhuurder vragen vanuit de markt kreeg voor een 24-uursuitgifte van producten. “Daarom zijn we ons gaan verdiepen in de onbemande verhuur, verkoop en uitgifte. Inmiddels hebben we drie versies ontwikkeld van de Lexstore: Small, Medium en Large. Maar eerlijk gezegd kent het format geen grenzen. De stores zijn op heel veel plaatsen toe te passen.”

RFID-scanners leggen handelingen vast

Een unit is volgens Molendijk het best te omschrijven als een ruimte waar mensen met behulp van een QR-code een product kunnen ophalen. Deze code ontvangen ze na het plaatsen van een online bestelling. Is de unit wat groter, dan lopen ze op basis van luchthaventechnologie naar binnen. “RFID-readers in de ruimte scannen alles wat er gebeurt. Met de QR-code kunnen mensen het gewenste product ophalen of daar nog iets aan toevoegen. Een druk op ‘akkoord’ volstaat en de bestelling staat op de bon.” Achter de schermen speelt de GS1 artikelcode een grote rol, die is gekoppeld aan de RFID-tags op de artikelen.

Om de verkoop, verhuur of uitgifte van artikelen te registreren en automatiseren spelen RFID en de GS1 artikelcodes de centrale rol.

‘Altijd het materiaal registreren’

De klant die de eerste unit in gebruik heeft, is Heat Exchanger Service (HES). Marco Reijngoudt, Business Unit Manager bij het bedrijf: “De reden dat we voor Lexstores hebben gekozen is dat we deze 24/7 kunnen gebruiken en te allen tijde bij het materiaal kunnen en dit bovendien kunnen registreren. Daarmee voorkomen we dat het kwijtraakt. Het gebruik van de materialen vindt plaats op basis van pay per use.”

‘Handig voor de bouwsector’

Molendijk ziet veel kansen voor de op RFID-gebaseerde units. “We hebben zelfs gesproken met iemand die in een dorpskern een store wilde openen. Om daarmee met een slager, een bakker en groenteboer buiten de openingstijden te blijven verkopen. Dan vervangt de unit een winkel.” Het denken in kansen is ook wat Frits van den Bos doet, innovatiemanager bij GS1. “Wat ik leuk vind aan deze RFID-case is dat ze een manier hebben gevonden hoe je in de bouwsector eenvoudig tot registratie van gebruikte producten komt. De units zouden voor bijvoorbeeld een aannemer goed kunnen werken om inzicht te krijgen in welke materialen en apparatuur ZZP’ers gebruiken die de ondernemer inzet.”

Centrale rol voor RFID en GS1 artikelcodes

Bedrijven die de Lexstores willen gebruiken, zijn daarvan ook de beheerder. “En dus verantwoordelijk voor het aanvullen van de producten als dat nodig is. Dat kunnen wij als service regelen, maar een klant kan er ook voor kiezen om zelf de bevoorrading van de stores te verzorgen. Wat wij leveren is de unit en de tool voor elke ondernemer om de verkoop, verhuur of uitgifte van artikelen te registreren en automatiseren. Daarbij spelen RFID en de GS1 artikelcodes de centrale rol. De locaties zijn ook voorzien van beveiligingsapparatuur.”

Registratie van materiaal ‘verdient’ zich terug

Van den Bos ziet een belangrijkste toegevoegde waarde voor de toekomst. De automatiseringsslag die met een initiatief als de Lexstores mogelijk is, helpt de sector verder. “Op dit moment is de sector bezig met een traject traceerbaar bouwen. Alles wat je in de bouw gebruikt, zou je moeten vastleggen in BIM, een bouwwerkinformatiemodel. Hoe meer je daar in stopt, des te makkelijker is het om over tien, twintig of zestig jaar te zien wat er is gebruikt aan materialen. Dat vereenvoudigt het onderhoud aan een gebouw en hergebruik van de materialen. Het vastleggen was en is veel werk, want een deel gebeurt handmatig. Scanning kan hier verandering in brengen. Scan je elke deur die je gebruikt, dan scheelt dat heel veel zoekwerk. Daar kan dit initiatief onderdeel van uitmaken. Als iemand vervolgens het Digital Product Passport aan een product wil hangen, dan doen we dat het liefst op serienummerniveau. Dat vereist dat je weet welke boormachine je verhuurt én terugkrijgt. De informatiebehoefte neemt toe en daarbij is RFID heel handig.”