Prickels: ‘GS1 datapool maakt data voor onze leden behapbaar’
Tuin- en dierretailers zijn aan de slag met de GS1 datapool. Hoe kijken ze naar het project en wat zijn de voordelen? Rebecca Antonisse-Spek van serviceorganisatie Prickels: “Dáár gaan we niet aan beginnen, hoorde ik van een leverancier. Maar dat bleek de enige. Een meevaller dus.”
Antonisse-Spek is niet alleen retailmanager bij Prickels, ze is ook betrokken bij het voortgangsoverleg van retailers over de datapool. Prickels is een serviceorganisatie voor zowel offline als online tuincentra en heeft veertig leden. “Het belangrijkste doel is om de neuzen van alle partijen dezelfde kant op te krijgen en ons samen sterk maken voor meer gemak naar alle deelnemers, van leden en leveranciers tot klanten. De datapool van GS1 is daarbij belangrijk omdat het ervoor zorgt dat artikelen beschikbaar zijn voor in de kassa.”
Leden helpen ontzorgen
Ze voelt zich in haar rol een soort van duizendpoot die zich bezighoudt met alles tussen de gesprekken met leveranciers tot het verzorgen van de marketing voor de veertig leden. “Ik doe mijn werk goed als ik partijen kan verbinden en tips kan aanreiken.” Daarbij ligt de focus op dit moment op het omarmen van de GS1 datapool. “Dat moet helpen ontzorgen. Je krijgt soms veel meer informatie aangereikt dan je nodig hebt om de kassa te laten draaien. Op dit moment verwerken we daarom alle ontvangen gegevens al tot een assortimentslijst. Dat is een overzichtelijk bestand dat de leden zo in kunnen lezen in hun kassasysteem. Het feit dat het aanbod richting ons als kantoor altijd in hetzelfde complete format is, scheelt veel gepuzzel, uitzoeken en navragen voor ons.”
Productdata gebruiken voor webshops
Prickels wil de data uit de datapool vooral gaan inzetten voor het vullen van de webshops van de aangesloten leden. “Ze hebben straks de zekerheid dat de input voor de webshop juist is. Dat biedt mogelijkheden, zoals drop-shipment. Voorraad uit een eigen winkel halen is dan niet langer nodig. Een product gaat na de verkoop bijvoorbeeld van Gardena direct naar de klant.”
Onze leden hebben straks de zekerheid dat de input voor de webshop juist is
Keuze tussen PIM-systeem of webinterface
Er zijn verschillende manieren om de productdata te verwerken. Sommige retailers kiezen ervoor om een PIM-systeem te implementeren. Prickels geeft de voorkeur aan het werken met een webinterface die is gekoppeld met de datapool. Het voordeel hiervan is dat de ontvangen data en de productafbeeldingen van leveranciers makkelijk en ‘op maat’ in Excel te downloaden binnen de online portal. “Onze organisatie is niet groot genoeg voor het werken met een PIM. En hoewel ik de keuze van anderen hiervoor begrijp, denk ik niet dat wij een dergelijk systeem nodig hebben.”
Wat is de stand van zaken?
Zijn alle leden en leveranciers hard aan de slag om van de datapool een succes te maken? “Wat betreft onze leden zeker. Sommige leveranciers verwachten in Q3 gereed te zijn, andere zijn net aangesloten bij GS1. Omdat het gros van de retailers dit initiatief een warm hart toedraagt, verwacht ik ook dat leveranciers hierin snel meegaan.”
GS1 datapool commitment staat fier overeind
Het commitment van de branche voor het gebruik van de GS1 datapool eind 2023 , staat wat haar betreft nog fier overeind. “Ik zie steeds meer leveranciers zich aansluiten bij GS1. De kwaliteit en de kwantiteit van de productdata neemt toe. Eind 2023 zijn sowieso alle tuin- en dierretailers aangesloten. Het gros van de leveranciers ook. Een enkele liet weten dat hij er niet aan wilde beginnen, maar hij bleek de enige. Dat was een meevaller.”
Wij willen als retail productdata in één vorm aangeleverd krijgen. Standaardisatie is waardevol voor iedereen. Je neemt er vragen over onduidelijkheid mee weg.
Onduidelijkheid wegnemen
De voordelen van GS1 datapool zijn bij zowel de leden van Prickels als bij de leveranciers duidelijk, stelt Antonisse-Spek. “Voor bedrijven met weinig productwisselingen, zijn de voordelen groot. Maar elke retailer en leverancier moet uiteindelijk toch mee met trends en in dit geval willen wij als retailers productdata in één vorm aangeleverd krijgen. Die standaardisatie is waardevol voor iedereen. Je neemt er vragen over onduidelijkheid mee weg.”
Liever vandaag dan morgen aan de slag
Daarnaast ziet ze de adoptie van de GS1 datapool als een professionaliseringsslag. “Daarmee kunnen we collectief klanten beter bedienen, in ons geval de tuincentra. Complete data zorgt ervoor dat je niet langer bij de leverancier hoeft aan te kloppen met vragen.” Antonisse-Spek erkent wel dat er nog aardig wat werk te verzetten is totdat iedereen van de datapool gebruik maakt. “Juist daarom moeten leveranciers liever vandaag dan morgen aan de slag.”