29-8-2023

QR-code van GS1 oplossing voor baardgroeilijn

Finez is het bedrijf van Renzo (23 jaar) en Thijs (24 jaar). Na hun eerste ondernemerschap zijn ze nu succesvol een merk aan het bouwen, een droom die ze altijd al hadden. Het merk Finez is nu nog vooral een lijn rondom baardgroei en -verzorging, maar de ambitie is om dat uit te bouwen naar een brede verzorgingslijn voor mannen. De komst van de QR-code van GS1 deze zomer bleek de oplossing voor deze groei en kwam op een goed moment. Finez is een van de eerste bedrijven die de QR-code van GS1 heeft aangemaakt.

QR-code van GS1 oplossing voor baardgroeilijn - Foto Met Doos In De Lucht

De start van Finez

Renzo wilde altijd al zelf ondernemen, dus startte hij met verkopen op bol.com. Echt alles waar vraag naar was, van luchtreinigers tot aan drinkfonteinen voor katten. Thijs wilde ook gaan ondernemen en startte ook een eigen bedrijf. Ze liepen al snel aan tegen het ontbreken van productfoto’s, dus besloten ze om samen te investeren in een studioset en goede camera. Vanuit die productfotografie ontstond de basis van het merk Finez.

De keuze voor verzorgingsproducten

Na wat onderzoek besloten Renzo en Thijs begin 2021 om de focus te leggen op verzorgingsproducten voor mannen, en in eerste instantie op baardverzorging. "Er waren natuurlijk al meerdere aanbieders, maar wij zagen mogelijkheden voor een nieuw onderscheidend merk. We gingen in eerste instantie de markt op met een white label verzorgingsproduct voor baarden. Daaromheen hebben we ons merk gebouwd", zo licht Thijs toe.

"Toen dat na een jaar goed liep hebben we de volgende stap gezet. Sinds begin dit jaar beschikken we dan ook over een eigen product. We hebben naast de ontwikkeling van een eigen product flink geïnvesteerd in het brand design en een website gerealiseerd."


Verpakking onderdeel van merk en beleving

"De verpakking is een integraal onderdeel van het merk en de beleving. Omdat we veel informatie hebben en dat willen overdragen - bijvoorbeeld over het juiste gebruik en de ingrediënten - kwamen we er als snel achter dat teveel tekst op de verpakking afbreuk doet aan de branding.

Anderzijds kwamen we er achter dat we meer willen overbrengen, bijvoorbeeld informatie over accessoires en klantreviews. Na wat deskresearch bleek de QR-code met GS1 Digital Link de oplossing. We waren al klant bij GS1 voor de 'normale' productidentificatie met de GS1 barcode. Dus de link was snel gelegd."

Met de QR-code van GS1 kunnen we informatie overbrengen over het juiste gebruik, ingrediënten, accessoires en klantreviews.

Met de QR-code van GS1 klaar voor de toekomst

Het aanmaken van barcodes gaat erg gemakkelijk, vertelt Renzo. "We hebben een groot pakket GS1 codes op de groei gekocht. Bij een nieuw product is het een kwestie van gegevens invullen binnen de GS1 omgeving en binnen vijf minuten is een officiële barcode gerealiseerd. De barcode is voor ons nu essentieel in het logistieke proces en dat zal straks de QR-code van GS1 worden als de traditionele barcode wordt vervangen. Wij zijn er best trots op dat wij deze innovatie op het gebied van productinformatie en identificatie al helemaal omarmd hebben en klaar zijn voor de toekomst."

Groeien op meerdere kanalen

"We verkopen straks via meer kanalen en in meer regio’s. Naast bol.com gaan we ook op Amazon verkopen en rechtstreeks via onze eigen website. Omnichannel is ook onze ambitie op de langere termijn. We liggen met ons product nu al in enkele salons en dat willen we op termijn uitbouwen. Maar voor nu is focus belangrijk en die ligt momenteel nog vooral op het verder uitbouwen op digitale kanalen. We hebben in 2022 een paar ton omzet alleen via bol.com gerealiseerd en we mikken op ongeveer 50% omzetgroei per jaar. Als we op meerdere kanalen gaan verkopen, wordt productinformatie en identificatie steeds belangrijker. Met GS1 hebben we het gevoel dat we 'in control' zijn."

Een duurzame en circulaire toekomst

Als we willen groeien in markten en bijvoorbeeld in Duitsland de markt op willen, is er al een verplichting rondom EPR (Extended Producer Responsibility).

Als verkoper zijn we verantwoordelijk voor de volledige levenscyclus van de verkochte producten, inclusief afvalverwerking. Met de QR-code van GS1 weten we dat we ook daarop kunnen acteren.

In feite zijn wij als verkoper verantwoordelijk voor de volledige levenscyclus van de verkochte producten, inclusief de afvalverwerking. Met de QR-code van GS1 weten we dat we daar ook op kunnen acteren. Data en productidentificatie gaan een steeds belangrijkere rol spelen richting duurzame ketens."

Uitdagingen en ambitie waarmaken samen met GS1

Voor de korte termijn richt Finez zich op de piek rondom de feestdagen in december. Thijs vertelt: "We zijn nog een heel jong bedrijf en er komt enorm veel op ons af. Als je niet oplet verdwijnt de focus op het bouwen van het merk. De zichtbaarheid ervan is essentieel en het verder optimaliseren van processen helemaal als we op meer platformen verkopen.

Op de langere termijn is er één gedeelde grote droom. We willen straks in één adem genoemd worden met A-merken in de productcategorie verzorging voor baarden. Om daar te komen moet er nog flink wat werk verzet worden. En met GS1 als partner is de kans op succes groter."