Streepjescode wordt vervangen door QR-code kansen voor doe-het-zelf, tuin en dier
Over vier jaar - in 2027 - zijn de huidige streepjescodes op alle producten vervangen door QR-codes van GS1. Daarmee ontstaan nieuwe kansen voor zowel leveranciers als retailers in de doe-het-zelf-, tuin- en diersector. Denk aan de mogelijkheid om de QR-code te linken naar online informatie over herkomst en recycling en naar instructievideo’s. “De mogelijkheden zijn onbegrensd”, stelt sectormanager Marco van der Lee van GS1 Nederland.
Vijftig jaar na de invoering nadert de streepjescode het einde van zijn leven. De opvolger staat al enige tijd klaar: de QR-code van GS1. “De huidige barcode bevat niet meer dan een identificatiecode (EAN/GTIN). Dat is handig aan de kassa, maar de markt vraagt vandaag de dag om veel meer informatie. In de QR-code kunnen we naast de identificatiecode onder meer een link opnemen die je aan oneindig veel informatiebronnen kunt koppelen. Het is dan ook niet meer nodig om verschillende barcodes op een verpakking te zetten”, vertelt Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier bij GS1 Nederland.
De QR-code is de link tussen de offline en de online wereld. Wie de code scant, kan antwoorden vinden op allerlei vragen. Voor de consument die meer wil weten over hoe ze het product kunnen gebruiken welke producten ze voor een tuinklus nog meer nodig hebben, de CO2-footprint en of de producten van gerecycled materiaal zijn gemaakt. “De mogelijkheden zijn onbegrensd”, legt Van der Lee uit. “Bijkomend voordeel: de QR-code is kleiner dan de streepjescode en hierdoor kun je meer informatie kwijt op het product.”
Onderzoek onder retailers
GS1 Nederland heeft onderzocht welke kansen retailers zien voor het gebruik van de QR-code in de doe-het-zelf-, tuin- en diersector. De meest genoemde toepassing is het opnemen van links naar online productinformatie en video’s, bijvoorbeeld met gebruiksinstructies of tips over duurzaam gebruik van het product. “Neem als voorbeeld een accuboormachine. De QR-code kan ook informatie geven, over de pluggen en schroeven die nodig zijn om een schilderijtje op te hangen. Als de consument de accuboormachine eenmaal in huis heeft - of die nu gekocht of gehuurd is - kan hij met zijn telefoon de QR-code scannen om een filmpje met instructies en tips op te starten. “En als de accu aan het eind van zijn levensduur is, biedt de QR-code toegang tot informatie over waar je de accu voor recyclen kan inleveren”, aldus Van der Lee.
Retailers zien mogelijkheden om de QR-code van GS1 in te zetten voor marketingacties en promoties.
Sturen op houdbaarheidsdatum
Daarnaast zien retailers mogelijkheden om de QR-code van GS1 in te zetten voor marketingacties en promoties. Nu worden daarvoor vaak ‘gewone’ QR-codes naast de huidige barcode aangebracht, maar die verwijzen doorgaans naar maar één specifieke informatiebron. “Dierenspeciaalzaken zien tot slot mogelijkheden voor een beter voorraadbeheer op basis van houdbaarheidsdata”, weet Van der Lee. “Het opnemen van de houdbaarheidsdatum in de QR-code helpt om verspillingen tegen te gaan. Bijvoorbeeld door een of twee dagen voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum automatisch een korting te berekenen.”
Aantal retailers is klaar voor de QR-code
Het plan is dat de nieuwe QR-code van GS1 in 2027 breed geaccepteerd is en gebruikt wordt door zowel consumenten als retailers. Consumenten zijn daar nu al klaar voor - hun smartphones kunnen al QR-codes scannen. Voor retailers vraagt dit meer. De tot nu toe veel gebruikte barcodescanner is immers niet geschikt om QR-codes te lezen. Daar is een moderne 2D image-scanner voor nodig. “Dat betekent dat retailers niet alleen de scanners van hun kassa’s, maar ook van hun informatiezuilen en zelfscanners moeten vervangen. Een aantal retailers heeft dat al gedaan. Die zijn klaar voor het gebruik van QR-codes.”
Deze retailers kunnen meteen starten met QR-codes voor hun private label-producten. Daarvoor hoeven ze alleen maar aan hun producenten opdracht te geven om de huidige barcode op de verpakking te vervangen door een QR-code van GS1. “Leveranciers die producten onder eigen merk verkopen, kunnen natuurlijk ook al starten. Alleen moeten zij rekening houden met een overgangsperiode van enkele jaren waarin zowel de huidige barcode als nieuwe QR-code op de verpakking moet staan. Simpelweg omdat nog niet al hun klanten de QR-code in de winkel kunnen scannen.”
GS1 biedt informatie en ondersteuning
De komende tijd zal GS1 Nederland alle retailers en leveranciers in de doe-het-zelf-, tuin- en diersector uitgebreid infomeren over de mogelijkheden, het gebruik en de implicaties van de QR-code. Via nieuwsbrieven, kennissessies en andere informatiekanalen ontvangen zij instructies, tips en best practices. “Daarnaast gaan we leveranciers ondersteuning bieden bij hoe ze de QR-code goed kunnen inzetten. Als ze dat willen, kunnen we de kwaliteit van hun QR-codes testen voordat ze daadwerkelijk op producten worden geprint”, stelt Van der Lee. “En misschien moeten we sectorafspraken maken, bijvoorbeeld over de vraag of we naast de identificatiecode ook een batchnummer of serienummer in de QR-code moeten opnemen.”