2024: Exit Excel en focus op datakwaliteit en duurzaamheid in doe-het-zelf, tuin en dier
Als het aan Marco van der Lee ligt, is het dit jaar definitief exit Excel voor productdata in de tuin & diersector. “Diverse bedrijven in de tuin- en diersector moeten nog overstappen naar de GS1 datapool”, zegt de sectormanager. “Dat is voor GS1 prioriteit.” Uiteraard zijn er nog meer speerpunten voor 2024. “Onze standaarden en oplossingen helpen bedrijven om consumenten en ketenpartners beter te informeren en te voldoen aan maatschappelijke eisen voor duurzaamheid.
Bedrijven in de doe-het-zelfsector gebruiken de GS1 datapool al jaren en in 2020 besloten vijf tuin- en dierretailers om zich te committeren om deze ook te gebruiken om efficiënt betrouwbare productinformatie te kunnen ontvangen. “Dat zijn er inmiddels 14 geworden, die het proces voor zichzelf en hun leveranciers veel efficiënter willen maken”, benadrukt Marco. “Leveranciers hoeven niet meer 14 keer apart per retailer informatie aan te leveren en kunnen hun Excelbestanden inwisselen voor het bijhouden van hun productdata in één centrale bron, de GS1 datapool.”
Aanzwellende datastroom
Inmiddels zijn al behoorlijk veel bedrijven in de doe-het-zelf-, tuin- en diersector over naar het gebruik van de datapool. Dat geldt volgens Marco voor doe-het-zelf, maar in tuin en dier zijn nog niet alle bedrijven aangesloten. “Dit jaar zullen wij weer een grote stap vooruit zetten’’, “Het is in ieders belang, want de hoeveelheid data en digitale bestanden die je moet aanleveren en bijhouden groeit explosief. Wetgeving vereist het en consumenten willen meer en betere informatie. Die aanzwellende datastroom kun je daarom maar het beste via een centrale en gestandaardiseerde manier regelen.”
Randvoorwaarde voor succes is de kwaliteit van de gedeelde productdata. Ook een speerpunt volgens Marco. “Het gaat hier om de vulgraad – dus of de datavelden in de datapool ook daadwerkelijk zijn ingevuld – en of bepaalde ingevulde data goed is. We maken er dit jaar werk van om de vulgraad en datakwaliteit verder te verbeteren. Zo ontwikkelen we dashboards voor retailers en leveranciers waarin ze hun vulgraad en scores zien. Daarmee geven we bedrijven inzicht in waar verbetering nodig is.
Datakwaliteit motor voor de verkoop
Bewustzijn vergroten voor de waarde van datakwaliteit is ook belangrijk. “Het is de motor om je producten goed onder de aandacht te brengen en te verkopen”, zegt Marco. “Eigenlijk kun je stellen dat de investering in datakwaliteit het best bestede marketingbudget is. Je kunt nog zoveel investeren in het fysieke product en reclame maken, maar als consumenten onvoldoende of verkeerde productinformatie krijgen, kopen ze een ander product of gaan ze naar een andere retailer of leverancier.”
De investering in datakwaliteit is het best bestede marketingbudget
Van streepjescode naar QR-code
In 2024 zullen wij ook veel aandacht besteden aan de QR-code van GS1. De internationale ambitie is dat vanaf eind 2027 kassasystemen van retailers deze QR-code moeten kunnen scannen daarmee ontstaan nieuwe kansen voor zowel leveranciers als retailers.
“De huidige barcode bevat niet meer dan een identificatiecode (EAN/GTIN). Dat is handig aan de kassa, maar de markt vraagt om veel meer informatie. In de QR-code van GS1 kun je naast de identificatiecode onder meer links opnemen naar oneindig veel informatiebronnen”, stelt Marco.
De QR-code van GS1 is de link tussen de offline en de online wereld. Wie de code scant, kan antwoorden vinden op allerlei vragen. Voor de consument die meer wil weten over hoe ze het product kunnen gebruiken en welke producten ze voor een tuinklus nog meer nodig hebben, de CO2-footprint en of een product van gerecycled materiaal is gemaakt. “De mogelijkheden zijn onbegrensd. Bijkomend voordeel: de QR-code is kleiner dan de streepjescode en hierdoor heeft het minder impact op het ontwerp van je verpakking.”
Klimaatvoetafdruk verlagen
Alle genoemde speerpunten zoals het efficiënt opslaan en geautomatiseerd uitwisselen van data via de GS1 datapool, het effect van goede kwaliteit van productdata en de meerwaarde van de QR-code van GS1, komen ook tot uiting in de inspanning van GS1 om bedrijven in de sector te helpen om efficiënter en duurzamer te werken.
“Verduurzamen van producten en verpakkingen is uiterst belangrijk en daarvoor is betrouwbare productdata noodzakelijk”, zegt Van der Lee. “Een consumentenartikel is niet compleet zonder volledige en goede kwaliteit data over de samenstelling van product en verpakking. Retailers en leveranciers willen hun klimaatvoetafdruk verlagen en moeten over hun duurzaamheidsinspanningen gaan rapporteren volgens Europese wetgeving die vanaf dit jaar geldt. Daarvoor heb je bijvoorbeeld data nodig over de CO2-emissies per product. Met onze standaarden kun je data daarover op uniforme wijze opslaan en delen in de keten. En we kunnen ook helpen bij het Digital Product Passport om belangrijke data over de samenstelling, verwerking en circulariteit van producten en verpakkingen eenduidig op te slaan en te delen.”
Duurzame doelen halen door standaardisatie
Het wordt een uitdagend nieuw jaar zegt Marco. “Daarbij kunnen de verschillende sectoren die we bedienen ook van elkaar leren. Hoe je je organisatie inricht en kunt rapporteren over je sociale en milieu-impact wordt ook wel ESG (Environmental, Social & Governance) genoemd. Wij zijn gestart met een ESG-werkgroep waaraan toonaangevende bedrijven als AholdDelhaize, A.S. Watson, Intratuin, Superunie, Welkoop, Dayes, Lekkerland en Heineken aan deelnemen. We gaan met die bedrijven de use cases bij de kop pakken waar GS1 standaarden een rol kunnen spelen. Het gaat om belangrijke maatschappelijke uitdagingen die ons allen aangaan. Met onze standaarden en services draagt GS1 eraan bij dat organisaties hun duurzame doelen halen.”