27-5-2024

Baron Brouwerij deelt verhaal achter het bier met de QR-code van GS1

Stel je voor; je schenkt een speciaalbiertje in en vraagt je af; hoe zat dat ook alweer met die gouden glinstering van mijn bier? Met je mobiele telefoon, die toch al naast je ligt, scan je de QR-code op het etiket en direct brengt deze QR-code je naar de productpagina van de brouwerij. Hier staat niet alleen uitgelegd waar die gouden glinstering vandaan komt, je leest ook direct het verhaal achter dit biertje én bekijkt de film die de brouwerij heeft gemaakt. Op dezelfde pagina vind je ook informatie over ingrediënten en allergenen. In dit artikel gaan we in gesprek met Marcel van der Steen over zijn keuze om elk biertje van Baron Brouwerij te voorzien van een QR-code van GS1.

Baron Brouwerij deelt verhaal achter het bier met de QR-code van GS1 - Amay Amber Flesje QR GS1

Baron Brouwerij is een familiebedrijf uit Veghel. Marcel is de trotse eigenaar en werkt nauw samen met zijn broer Wouter, de smaakmeester, en een team van 9 professionals. Daarnaast ondersteunen familieleden van de eerdere generatie met raad en daad, zij worden door de broers ook wel de Dragon’s Den van Baron Brouwerij genoemd. Maar, hoe zit dat met de gouden glinstering in het bier?

“Elk bier van Baron Brouwerij bevat ultrafijn goudpoeder, dit zie je heel subtiel terug in het bier. Dit goudpoeder heeft geen invloed op smaak of aroma en voldoet uiteraard volledig aan de Europese wet- en regelgeving voor voedsel. Maar het geeft onze bieren wel een unieke uitstraling, die past bij het verhaal achter onze brouwerij en onze bieren.”

Baron Brouwerij deelt verhaal achter het bier met de QR-code van GS1 - Baronbrouwerij Marcel

Familiebrouwerij met adellijke roots

Het verhaal van Baron Brouwerij begint namelijk een aantal eeuwen geleden, toen voorouders van Marcel en Wouter zich vestigden in Noord-Oost Brabant en de omgeving van Luik. Het eeuwenoude geslacht van de familie was verwant aan meerdere adellijke families in Nederland en België, heeft een eigen familiewapen en in vroegere tijden een familiekasteel in het Belgische Amay. Door de eeuwen heen ontstonden al verschillende microbrouwerijen in de familie en die passie voor bier is door gedruppeld naar Marcel en Wouter. Met zo’n familiegeschiedenis kan het natuurlijk haast niet anders dan dat dit de inspiratie biedt voor een eigen brouwerij.

“Onze bieren slaan een brug naar het verleden, naar de tijden van vorsten en koningen. In die tijd werd goud in dranken door de adel gebruikt om rijkdom te etaleren en delen. Het goudpoeder in onze bieren is dan ook een knipoog naar het verleden en onze eigen familiehistorie.”

Baron Brouwerij deelt verhaal achter het bier met de QR-code van GS1 - Baronbrouwerij Marcel

Merk gebouwd rond ambacht, historie, kwaliteit én beleving

In de zoektocht naar het juiste goud zijn laboratoriumproeven gedaan met verschillende leveranciers en soorten goudpoeder. Want het goud mag dan een essentieel onderdeel zijn in de beleving van een Baron Brouwerij biertje, het mag nooit ten koste gaan van smaak en aroma.

“Historie is een deel van ons verhaal. Maar kwaliteit en ambacht zijn minstens zo belangrijk. Als echte bierliefhebbers hebben Wouter en ik eigenlijk onbewust al jaren inspiratie opgedaan voor ons eigen bier. Elk biertje en elk bezoek aan een andere brouwerij in Nederland of daarbuiten heeft ons verder gebracht in wat wij met Baron Brouwerij nastreven: op professionele wijze ambachtelijk bier brouwen van hoge kwaliteit, met oog voor de hele beleving.”

Kwaliteit van smaak en aroma’s

Het prikkelen van de verschillende zintuigen is deel van de beleving. Eerst zie je het bier, vandaar de gouden glinstering. Daarna volgen de neus en smaakpapillen, de aroma’s en smaak van het bier. Om tot het beste bier te komen werkt smaakmeester Wouter met andere, prijswinnende, smaakmeesters en brouwers. Van elk nieuw bier produceert Baron Brouwerij vervolgens een testbatch van 100 flesjes die worden getoetst door een panel. Dit is een combinatie van professionals uit de industrie en bierliefhebbers, het panel wisselt iedere ronde. Zij proeven het bier en beoordelen het op verschillende punten door middel van een vragenlijst, individueel en in teamverband. De feedback wordt verwerkt in een volgende testbatch, totdat het bier goed genoeg is om opgenomen te worden in het assortiment van de brouwerij.

Verhaal en beleving centraal in marketing Baron Brouwerij

Baron Brouwerij stopt niet alleen veel aandacht in het bier, maar ook in het verhaal. Een belangrijke vraag voor Marcel was dan ook, hoe kunnen we ons verhaal zo goed mogelijk overbrengen?

“We delen informatie met bierverkopers en overwegen een kleine training zodat ook in winkels, restaurants, kastelen en landhuizen ons verhaal goed overgebracht wordt. Maar ook als mensen het bier thuis hebben, willen we dat verhaal vertellen. Nu is onze telefoon vrijwel altijd binnen handbereik, dus daar moeten we gebruik van maken. We hebben verschillende mogelijkheden getest, waaronder Untappd, wat gebruik maakt van de streepjescode. Maar, wij willen ons verhaal op eigen wijze vertellen. Dus de vraag was eigenlijk, hoe krijgen we mensen naar onze website? Toen kwamen we al snel uit bij de QR-code van GS1.”

Scan je de QR-code op het etiket dan kom je direct uit bij de juiste productpagina op de website van Baron Brouwerij. Volledig in eigen stijl lees je daar het verhaal achter het bier, bekijk je de korte productfilm en lees je uit welke ingrediënten dit biertje bestaat.

In de toekomst kunnen we nog veel meer informatie delen zoals food pairing en recepten. Maar ook kansen om te laten zien hoe duurzaam wij werken of om ons verhaal in meerdere talen te delen via dezelfde QR-code van GS1.

De QR-code van GS1: verbazingwekkend eenvoudig en snel

Natuurlijk moeten we de vraag stellen hoe het werken met de QR-code van GS1 bevalt. Daar is Marcel gelukkig duidelijk over, “bijna magisch!” Hij benoemt dat de link dynamisch en zeer betrouwbaar is, maar ook dat het werken met de QR-code en de GS1 digital link waaraan deze gekoppeld is heel simpel is.

“Wij hebben het zelf geïmplementeerd, gewoon door het stappenplan van GS1 te volgen. Natuurlijk doe je daar de eerste paar keer iets langer over, maar eigenlijk werkt het heel simpel. We hebben ook getest hoe snel aanpassingen zichtbaar zijn, vrijwel direct! Dat vinden we heel fijn en natuurlijk dat het altijd werkt, dat vinden we een belangrijke vereiste voor ons merk. Onze klanten reageren ook heel positief op de QR-code, meerdere malen per week krijgen we reacties hoe leuk mensen het vinden dat je zo eenvoudig bij het verhaal achter het bier komt.”

Toekomstplannen met de QR-code van GS1

Marcel ziet nog voldoende mogelijkheden om de informatie die Baron Brouwerij nu via de QR-code van GS1 deelt uit te breiden. Zo denkt hij aan meer marketing gerelateerde informatie en zou duurzaamheid een thema kunnen zijn, maar ook bij een eventuele uitbreiding naar het buitenland ziet hij potentie.

“We kunnen natuurlijk veel meer informatie delen, denk bijvoorbeeld aan food pairing of recepten. Wat betreft duurzaamheid zie ik daar voor ons vooral mogelijkheden om te laten zien hoe wij zo duurzaam mogelijk werken en duurzame relaties nastreven, bijvoorbeeld voor het goudpoeder wat wij gebruiken. Maar ik zie ook kansen om ons verhaal in meerdere talen te delen via dezelfde QR-code van GS1. We hebben net voor het eerst in België geleverd en zijn in gesprek met partijen in Duitsland, China en de Verenigde Arabische Emiraten. Voor iedereen, waar ook ter wereld, moet het zo makkelijk mogelijk zijn om onze beleving mee te krijgen, en voor ons moet het eenvoudig zijn om grip te houden op ons verhaal.”

En hoe denkt Marcel over het vervangen van de streepjescode door de QR-code van GS1? “Doen! Geen enkel etiket wordt mooier door een extra streepjescode.” Natuurlijk hebben de toekomstplannen van Baron Brouwerij niet alleen betrekking op het gebruik van de QR-code van GS1. De komende jaren is het doel om steeds meer mensen te laten genieten van hun bieren, te beginnen met goede distributie door speciaalzaken in heel Nederland en de regio rond Luik. Aan de marketing zal het in ieder geval niet liggen!

Wil je meer weten over de QR-code van GS1? Ga voor uitgebreide informatie naar onze pagina over de QR-code van GS1