Chilisaus komt tot leven met QR-code van GS1
Het verhaal en de persoonlijke touch hielp om innovatieve klantervaringen te bieden en merkloyaliteit op te bouwen.
Joyce's verhaal begint met Mama Ntsama, een oudere Kameroense dame die erg trots was op haar streng bewaakte recepten met chilipeperolie. Ze maakte ze vaak voor vrienden en familie, maar ondanks hun populariteit onthulde ze nooit de geheime ingrediënten die ze zo lekker maakten.
Toen Mama Ntsama overleed, leek het erop dat haar geliefde recepten voor altijd verloren waren. Joyce wilde haar nalatenschap graag voortzetten en besteedde maanden aan pogingen om de unieke smaak na te maken, maar dat lukte haar nooit helemaal. Dit veranderde allemaal in 2009 toen ze een buitengewone droom had en het proces uitgelegd kreeg.
Het merk bouwen
Toen Joyce begon met de verkoop van haar producten op markten en food festivals, merkte ze dat klanten graag het ongelooflijke verhaal achter haar merk wilde horen. Nadat ze gevraagd was voor het Channel 4 programma 'Aldi's Next Big Thing', realiseerde ze zich dat het tijd was om een veel groter publiek te bereiken. Ze begon haar producten online te verkopen, zowel via haar eigen website als op marktplaatsen zoals Amazon en Etsy. Hoewel deze aanpak het potentieel had om de verkoop te verhogen, miste het de directe, persoonlijke interactie die haar producten zo populair had gemaakt.
De uitdaging
Joyce wist dat ze moest gaan uitleggen hoe speciaal haar producten waren en hoe ze konden worden gebruikt. Met beperkte middelen en een krap budget waren reclame- en marketingcampagnes nog geen optie. Ze begon met het analyseren van de gesprekken die ze voerde bij haar marktkraam en merkte dat ze steeds weer dezelfde vragen kreeg: "hoe kan ik dit het beste gebruiken?", "wat zit erin?", "zijn er allergenen?", "gaat het goed samen met vis?".
Hoe kon ze ervoor zorgen dat haar producten niet alleen opvielen, maar consumenten ook de informatie gaven die ze nodig hadden? Ze had beperkte ruimte op de fles en bovendien wilde ze niet steeds opnieuw dure etiketten ontwerpen en afdrukken met nieuwe informatie, vooral niet omdat de regelgeving voortdurend veranderde.
De oplossing
Joyce had een digitale oplossing nodig waarmee ze haar verhaal kon vertellen, haar consumenten erbij kon betrekken en ze op een efficiënte, boeiende en kosteneffectieve manier op de hoogte kon houden. Simpelweg zeggen dat ze haar website moest bezoeken of flyers uitdelen was niet genoeg.
Ze moest snel een band opbouwen en tegelijkertijd de best mogelijke ervaring bieden. Met dit in gedachten deed Joyce mee aan het pilot programma van GS1 UK.
Met de QR-code van GS1 op haar product kon Joyce direct contact maken met haar klanten. Met een scan van een smartphone kon iedereen die de producten van Ntsama tegenkwam alles ontdekken wat ze wilden weten, of ze nu in de winkel aan het rondkijken waren of thuis. Het bracht gebruikers naar een Ntsama-landingspagina vol nuttige informatie, receptideeën, voedingsinformatie, links naar social media-kanalen en meer. De pagina bevatte zelfs een augmented reality video van Joyce zelf, die gebruikers direct toesprak om ze welkom te heten en haar verhaal te vertellen.
Joyce heeft nu de mogelijkheid om voortdurend de betrokkenheid en het gedrag van consumenten te monitoren en haar inhoud bij te werken zonder ooit haar fysieke verpakking te hoeven veranderen.
Dit heeft Ntsama geholpen om de verkoop en het aantal nabestellingen te verhogen, merkloyaliteit op te bouwen, de betrokkenheid te vergroten en honderden vragen van consumenten te beantwoorden - allemaal met één simpele scan.