18-10-2024

Esschert Design maakt duurzaamheidsinformatie toegankelijk met innovatieve QR-code

Esschert Design heeft al circa dertig producten voorzien van de QR Code powered by GS1. Wie deze code scant met een smartphone, belandt automatisch op een online productpagina met onder andere informatie over de veiligheid en duurzaamheidskenmerken van het product. Voor de groothandel uit Enschede is de QR-code een uitkomst. “Wij kunnen zo veel productinformatie en logo’s kwijt en hoeven dat niet meer op de verpakking te zetten.”

Esschert Design maakt duurzaamheidsinformatie toegankelijk met innovatieve QR-code - Esschert Design

Esschert Design is een groothandel in tuinartikelen, van vogelhuisjes en vogelvoer tot tuinhaarden en brandhout. Het assortiment telt meer dan 3000 producten die vrijwel allemaal in eigen huis zijn ontworpen. “We hebben daarvoor een eigen afdeling product development die de trends op de voet volgt, anticipeert op de klantvraag en vervolgens mooie producten ontwikkeld. Die laten we grotendeels produceren door leveranciers in zowel Europa als Azië, waarna we ze via ons nieuwe distributiecentrum in Enschede leveren aan retailers in meer dan zestig landen”, vertelt Mees Klinkenberg, corporate sustainability & compliance officer bij Esschert Design.

Dat de producten in zestig verschillende landen worden verkocht, zorgt voor de nodige complexiteit. Niet alleen voor Klinkenberg die toeziet op naleving van de wet- en regelgeving in die landen, maar ook voor Esthèl Knikhuis die verantwoordelijk is voor alle productdata. “Neem alleen al de nieuwe verpakkingsrichtlijn. Die verplicht ons om consumenten te informeren over de wijze waarop ze onze verpakkingen kunnen scheiden. Dat betekent dat we voor Frankrijk een ander logo moeten gebruiken dan voor Spanje of Groot-Brittannië. We hebben twee opties: of heel veel verpakkingsmateriaal gebruiken om alle informatie en logo’s kwijt te kunnen of een andere oplossing zoeken”, legt Klinkenberg uit.

Alleen maar de wettelijk verplichte informatie op de verpakking

Die oplossing vond Esschert Design in de QR Code powered bij GS1. Wie deze code met zijn telefoon scant, opent de GS1 Digital Link die daarin staat. Die link verwijst naar een unieke webpagina die aan het product is gekoppeld. “Door de QR-code op onze producten aan te brengen, hoeven we alleen maar de wettelijk verplichte informatie op de verpakking te zetten. De overige informatie plaatsen we op die productpagina. Dat scheelt veel verpakkingsmateriaal. Bovendien kunnen we de informatie op de productpagina sneller aanpassen zodat deze altijd actueel is”, legt Klinkenberg uit.

Met de nieuwe richtlijn voor productveiligheid moeten we consumenten in hun eigen taal waarschuwen over de risico’s van onze producten. Als we dat op papier doen, moeten we bij elke snoeischaar een heel boekwerk meesturen.

Die informatie die op de productpagina staat, blijft niet beperkt tot het scheiden van verpakkingsafval. “Volgend jaar krijgen we te maken met een nieuwe richtlijn op het gebied van productveiligheid. Dat betekent dat we consumenten in hun eigen taal moeten waarschuwen over de risico’s van onze producten. Als we dat op papier doen, moeten we bij elke snoeischaar een heel boekwerk meesturen”, legt Klinkenberg uit. “Daarnaast verkopen we ook kindergieters die onder de speelgoedrichtlijn zouden kunnen vallen. Met als gevolg dat we weer andere logo’s en waarschuwingen moeten opnemen. Het is veel praktischer om die informatie online te plaatsen”, legt Klinkenberg uit.

Uploaden vanuit PIM-systeem

Dit voorjaar heeft Esschert Design de eerste dertig producten - waaronder de kindergieter - van een QR-code voorzien. Knikhuis benadrukt dat het om een pilot gaat. “Op dit moment vergt dit nog veel handmatig werk. Wij zijn al langer aangesloten op de datapool van GS1 en kunnen onze productdata daarin uploaden, maar het activeren van de QR-code vereist voor elk product een handmatige handeling. Als dat gebeurd is, kan ik de betreffende QR-code downloaden als afbeelding. Nu ik eenmaal weet hoe dat moet, gaat dat best snel. Maar met een assortiment van 3000 producten is dat best veel werk. Hopelijk gaat dat in de toekomst wat gemakkelijker.” 

Het PIM-systeem (product information management) dat Knikhuis de afgelopen twee jaar samen met haar collega’s heeft geïmplementeerd, maakt het werk in de toekomst gemakkelijker. “Daarmee kunnen we straks de productinformatie niet alleen automatisch uploaden in de GDSN datapool van GS1, maar ook op de productpagina’s die aan de QR-codes zijn gekoppeld. Voor deze pilot hebben we de meeste informatie handmatig online gezet. Maar als we het PIM-systeem straks volledig hebben gevuld, is het de bedoeling om ook de productpagina’s daarop aan te sluiten. Dan hoeven we de logo’s, waarschuwingen en teksten nog maar op één plek bij te houden.”

Voorlopen op wetgeving

Met de pilot loopt Esschert Design voor op veel wetgeving, merkt Klinkenberg. Hij wijst als voorbeeld op de Britse brandveiligheidswetgeving voor sierkussens, die het bedrijf verplicht om consumenten te waarschuwen voor brandgevaar. “Die wet stamt uit 1988 en is dus nog van voor het internettijdperk. Daarin staat dus niet dat we deze waarschuwing online mogen plaatsen, maar ook niet dat het verboden is. Dat nog niet alle wet- en regelgeving is aangepast, maakt het lastig om de QR-code op grote schaal te implementeren. Wij zijn daarom op kleine schaal begonnen, maar zijn wel van plan om de pilot verder uit te breiden. Bijvoorbeeld richting brandhout, aangezien we daarover straks extra informatie moeten opnemen in het kader van de ontbossingsverordening.”  

De QR Code powered by GS1 biedt veel meer mogelijkheden dan alleen verwijzen naar een online pagina over de veiligheid en duurzaamheid van producten. Je kunt via een enkele QR-code naar meerdere bronnen verwijzen, afhankelijk van wie de code scant. Denk dan bijvoorbeeld aan gebruiksinstructies, handleidingen of marketingacties. “Dat klopt. We kunnen laten zien hoe je een vogelhuisje ophangt en schoonmaakt of waarmee je een voederstation kunt vullen. We kunnen foto’s en video’s op de productpagina’s laten zien”, zegt Klinkenberg. “Maar dat is voor ons stap twee. Eerst willen we aan de slag met de wettelijk verplichte informatie.”

Begin op kleine schaal

Klinkenberg en Knikhuis adviseren andere leveranciers om alvast ervaring op te doen met de QR Code powered by GS1. “Eind 2027 moeten de kassa’s in de winkels deze QR-code kunnen scannen. Die kan dus de huidige barcode vervangen. Het is handig om nu alvast op kleine schaal te beginnen en ervaring op te doen, bijvoorbeeld met producten of verpakkingen die toch vernieuwd moeten worden”, stelt Klinkenberg. Knikhuis vult aan: “Als je de QR-code alvast op alle nieuwe producten plaatst, betekent dat niet automatisch dat alle productpagina’s helemaal ingericht moeten zijn. Dat kan altijd nog zonder dat de code hoeft te veranderen.”