25-4-2024

Intergamma: stressvrije verfklussen dankzij QR-code

De twijfel knaagt aan veel consumenten die hun muren of kozijnen willen schilderen. ‘Kies ik wel de juiste kleur en soort verf, en klopt de hoeveelheid?’ Erik Tessels, senior project manager verf bij Intergamma, noemt deze keuzestress het lastigste onderdeel van de hele verfklus. “Wij doen er alles aan om klanten hierbij te helpen”, zegt hij. “Daarin gaan we nu nog een stapje verder, door onze kleurkaartjes te voorzien van een slimme QR-code.”

Intergamma: stressvrije verfklussen dankzij QR-code - Foto Kleurkaartje Landscape

Deze slimme kleurkaartjes zijn sinds half februari verkrijgbaar bij filialen van GAMMA Nederland die worden voorzien van een nieuwe kleurwand op de verfafdeling, waar klanten advies krijgen om de juiste keuze te maken. “Onze ambitie is om tegen het einde van het jaar al onze 166 winkels in Nederland te voorzien van zo’n nieuwe kleurwand”, zegt Tessels. “Het is een groot project en best spannend. Tijdens de uitrol voorzien we de bouwmarkten van ruim drie miljoen nieuwe verfkaartjes waarop een slimme QR-code staat. Dat moet in een keer goed zijn.”

Kleurkaartjes zijn al langer een veelgebruikt hulpmiddel waarmee de klant thuis de verfkleur kan beoordelen. “Daarnaast hebben we ook kleurentesters”, zegt Tessels. “Dat zijn verfrollertjes waarmee je thuis een beetje verf op de muur kunt aanbrengen om de kleur te testen. De kleur van de ondergrond en de lichtinval kunnen ook van invloed zijn. Die testers gebruiken klanten het meest voor muren. Bij kozijnen valt de keuze meestal op bekende, veilige kleuren. In het algemeen kun je stellen: hoe gewaagder de kleur, des te meer wordt deze getest.”

Meer en betere service

Dan komt zo’n set slimme kleurkaartjes goed van pas, want het biedt veel meer mogelijkheden, weet Tessels. “De traditionele kleurkaartjes worden veel gebruikt. GAMMA en Karwei willen van daaruit meer service bieden. Veel consumenten gebruiken al QR-codes die je eenvoudig met je mobiel kunt scannen. Daarmee moet meer mogelijk zijn dan het alleen doorlinken naar een online pagina, was mijn idee. Denk aan betere services in kleuradvies en hulp om snel de juiste verf te bestellen. Met een calculator om de hoeveelheid te berekenen en de mogelijkheid om voor thuisbezorgen of afhalen in de winkel te kiezen.”

De QR-code met daarin GS1 Digital Link stelt ons in staat om ook in de toekomst eenvoudig steeds meer services aan te bieden en dit ook te koppelen aan bijvoorbeeld de Gamma-app en website.

“Uiteindelijk zagen we dat de standaarden van GS1 uitkomst konden bieden, en zijn we samen met de collega’s van de afdeling datamanagement met GS1 in gesprek gegaan”, vervolgt Tessels. “De QR-code met daarin de GS1 Digital Link stelt ons in staat om ook in de toekomst eenvoudig steeds meer services aan te bieden en dit ook te koppelen aan bijvoorbeeld de Gamma-app en website.”

Winkelmedewerker scant zelfde QR-code als consument

Klanten die vanuit deze app de slimme QR-code op de kleurkaart scannen, kunnen via een visualisatie-hulpmiddel zien hoe de kleur verf eruitziet op de muren en op de deuren en kozijnen van verschillende soorten ruimtes. Van woonkamer tot keuken, studeerkamer of slaapkamer. “Zo’n visualisatie helpt om een goed idee te krijgen over hoe zo’n kleur er in de ruimte uitziet”, aldus Tessels, die ook voordelen voor de medewerkers van GAMMA noemt. “Winkelpersoneel scant de QR-code waarna de mengmachine precies de juiste kleur samenstelt. Dat vergroot het gebruiksgemak en dit zorgt ervoor dat er veel minder fouten worden gemaakt bij het mengen van verf.”

Het gebruik van de QR-code stelt GAMMA ook in staat om te meten hoe het keuzeproces is vergaan en tot welke aankopen het heeft geleid. “Allemaal data die ons inzichten geeft om onze dienstverlening voortdurend te verbeteren”, zegt Tessels.

Het kunnen scannen van de QR-code aan de kassa, daar wordt door Intergamma ook aan gewerkt.

Groots aanpakken

Verf is een strategisch belangrijke categorie voor GAMMA. “We zijn marktleider in verf en willen daarin de beste service bieden”, vervolgt hij. “Daarom is het mooi dat we deze vernieuwing kunnen introduceren in de verfcategorie. De QR-code van GS1 is gekoppeld aan de unieke identificatiecode (EAN/GTIN) en kan straks ook gescand worden aan de kassa. De kleurkaartjes zijn gratis en worden daarom niet gescand aan de kassa. Dat verandert als we de QR-codes van GS1 op productverpakkingen gaan gebruiken. Daar wordt door Intergamma uiteraard ook aan gewerkt.”

Voor wat betreft de slimme QR-code op de kleurkaartjes, voorziet de projectmanager verf dat de toepassing van deze QR-codes ook naar andere productgroepen kan worden uitgebreid. “Vanuit de ervaring die we nu in de verfcategorie opdoen, zien we kansen voor andere categorieën zoals vloeren of raamdecoratie. Maar eerst gaan we meemaken hoe onze klanten op deze kleurkaarten voor verf reageren.”

Positieve reacties

Dan zal uitbreiding naar de 86 GAMMA winkels in België en de 137 winkels van Karwei in Nederland ook te verwachten zijn. “Intergamma loopt graag voorop in verandering”, benadrukt Tessels. “Veel aandacht krijgt het verbeteren van de efficiëntie van bedrijfsprocessen aan de achterkant. Dat komt ook de klant ten goede. Ik vind het inspirerend dat deze technologie in combinatie met de standaard van GS1 ons in staat stelt om juist aan de voorkant het serviceniveau te verbeteren.”

De kleurkaartjes met de slimme QR-code zijn nu nog in een beperkt aantal winkels verkrijgbaar, maar Tessels hoort al wel positieve reacties. “Als ik het uitleg en laat zien hoe het werkt, reageren mensen ook enthousiast”, zegt hij. “De komende maanden gaan we meemaken welk effect dit heeft op de klanttevredenheid. Want de klant staat centraal en denkend vanuit de wensen van de klant verbeteren we voortdurend de winkelervaring. Dat zit in ons DNA. De technologie helpt ons daarbij.”

Meer verhalen uit de praktijk