Praktijkverhaal

Verfrissing voor duurzaam ondernemen en aantrekkelijke klantervaringen

Jake's Beverages, een drankbedrijf uit Frankfurt, maakt gebruik van de QR Code powered by GS1 om zijn bedrijfsprocessen te optimaliseren en nieuwe klantervaringen te creëren. “Met de implementatie van de GS1 Digital Link hebben we een belangrijke stap richting de digitale toekomst gezet, zowel op het gebied van marketing als transparantie,” vertelt Vincent Kästle.

Verfrissing voor duurzaam ondernemen en aantrekkelijke klantervaringen - Jakes Lemonade (2)

De duurzaam geproduceerde frisdranken van Jake's Beverages worden CO2-neutraal afgevuld in een zelf ontwikkelde herbruikbare fles.“We hebben een uniek statiegeldsysteem, GS1 Digital Link vormt een integraal onderdeel hiervoor.

Volledig overzicht bij voorraadbeheer

De statiegeldflessen zijn per batch voorzien van een individuele QR-code die, in combinatie met de GS1 Digital Link, verschillende informatie kan weergeven. De GS1 Digital Link-standaard verbindt GS1-id’s, zoals een GTIN in de QR-code, met het web. Zo kunnen zowel consumenten als partners in de toeleveringsketen op elk moment via één enkele link toegang krijgen tot verschillende informatie over de fles. Deze gekoppelde gegevens kunnen worden bijgewerkt zonder de QR-code te vervangen, wat nieuwe mogelijkheden biedt om statische informatie over het fysieke product online uit te breiden. Jake's Beverages gebruikt deze technologie bijvoorbeeld om het aantal statiegeldflessen nauwkeurig bij te houden en beter in te schatten hoeveel nieuwe flessen moeten worden geproduceerd. Ook kan worden bijgehouden hoe vaak een fles in de statiegeldcyclus is geweest voordat deze wordt uit de roulatie gehaald en gerecycled.

Verfrissing voor duurzaam ondernemen en aantrekkelijke klantervaringen - Jakes Lemonade Met QR Code Powered By GS1

Dichter bij de klant

De QR Code powered by GS1 kan door elke smartphonecamera worden gescand, waarmee consumenten op basis van hun locatie worden doorverwezen naar verschillende webcontent. Zo kunnen ze aanvullende informatie krijgen, toegang tot social media-inhoud, het dichtstbijzijnde inleverpunt voor statiegeld bekijken en zelfs via een chatbot interactie aangaan met de fles en met Jake's.

De slimme QR-code powered by GS1 biedt een breed scala aan gebruiksmogelijkheden en verbetert het klantervaring aanzienlijk. “Met de inzet van deze digitale technologie hebben we laten zien dat Jake's Beverages een voortrekkersrol speelt in de industrie en bereid is om te innoveren, zowel voor het optimaliseren van interne processen als voor het verrijken van de klantervaring,” benadrukt Kästle.

Verfrissing voor duurzaam ondernemen en aantrekkelijke klantervaringen - Jakes Lemonade Met QR Code Powered By GS1