Procter & Gamble bekrachtigt de wereldwijde overgang naar 2D barcodes met behulp van GS1 standaarden
P&G CEO, Jon Moeller, dringt er bij industrieleiders op aan om over te stappen van de traditionele streepjescode naar 2D barcodes met GS1 standaarden om de ervaringen van consumenten en efficiëntie van de keten te verbeteren.
In een brief aan de Raad van Bestuur van het Consumer Goods Forum (CGF), de organisatie die wereldwijd retailers en fabrikanten samenbrengt, heeft Jon Moeller opgeroepen tot een wereldwijde overgang op alle productverpakkingen naar krachtigere 2D barcodes. Het vervangen van de traditionele barcode - momenteel aanwezig op 1 miljard producten - door de meer geavanceerde nieuwe versie moet volgens Moeller ‘primaire focus’ voor industrieën zijn.
De GS1 barcode, die nu al 50 jaar op verpakkingen wordt gebruikt, heeft in 1973 een revolutie teweeggebracht in ketens en veranderde voorgoed hoe we producten kopen en verkopen. Op dit moment wordt de streepjescode meer dan 10 miljard keer per dag gescand en blijft talloze voordelen bieden aan de industrie. Er is echter een dringende behoefte om de barcodetechnologie naar een hoger niveau te tillen.
De verwachtingen en het gedrag van consumenten zijn de afgelopen jaren drastisch veranderd. Consumenten zijn nu ‘hyper-connected’ en zoeken productinformatie op tijdens het winkelen. Er is een groeiende vraag naar informatie over duurzaamheid, waaronder recycling en algemene richtlijnen over hoe producten het best gebruikt kunnen worden.
Volgens 's werelds grootste producent van consumentengoederen kan de overgang naar een krachtigere 2D barcode die gebruik maakt van GS1 standaarden een groot verschil maken.
2D barcodes met GS1 standaarden bieden grote voordelen voor consumenten en winkelend publiek, omdat ze toegang kunnen krijgen tot zeer specifieke productinformatie die verder gaat dan wat op het etiket staat. Bijvoorbeeld gebruiksinstructies, productveiligheid, ingrediënten, voeding, certificeringen, recycling, vervaldatums, promoties, en meer.
Jon Moeller
CEO Procter & Gamble
2D barcodes zijn veel beter dan traditionele streepjescodes omdat ze veel meer gegevens kunnen bevatten. Ze bieden ook betere consumentenervaring. Wanneer een 2D barcode wordt gecodeerd met de GS1 Digital Link, kan de barcode worden gescand met een smartphone, waardoor enorm veel meer informatie beschikbaar is voor consumenten, retailers, regelgevers en fabrikanten. Deze schat aan gegevens zal consumenten in staat stellen om duurzamere, veiligere en geïnformeerde beslissingen te nemen.
Vijftig jaar na de invoering van de originele streepjescode werkt GS1 samen met de industrie om geleidelijk alle bestaande barcodes te vervangen door de nieuwe technologie. We gaan een overgangsperiode in waarin steeds meer producten zowel bestaande als 2D barcodes zullen dragen. Het doel is in 2027 volledig om te zijn.
We verwachten dat het gebruik van 2D barcodes wereldwijd in een verschillend tempo zal lopen, maar één ding is zeker: degenen die deze transformatie het snelst doormaken, zijn het best voorbereid om waardevolle nieuwe mogelijkheden en voordelen te benutten.
Jon Moeller
CEO Procter & Gamble