Pokon Evergreen zet in op QR Code powered by GS1
Pokon Evergreen gebruikt sinds begin dit jaar de QR Code powered by GS1 om consumenten te voorzien van productinformatie. Consumenten die de QR-code op de producten van het merk Home Defense scannen, komen direct op de productpagina met gebruiksaanwijzingen en instructievideo’s. Emiel Koops, marketing directeur bij Pokon Evergreen: “Dit is niet alleen een middel om consumenten beter te informeren, maar ook om aan de toenemende wet- en regelgeving te voldoen.”

Pokon Evergreen is leverancier van tuinverzorgingsproducten zoals potgrond, meststoffen en graszaden. Onder de merknaam Home Defense® levert het bedrijf een breed scala aan producten ter bestrijding en voorkoming van muizen, ratten, insecten en ander ongedierte. Sinds januari prijkt op de verpakking van deze producten naast de barcode ook de QR code powered by GS1. Consumenten die deze code met hun telefoon scannen, komen direct op de productpagina terecht. “De QR-code is een prachtige kans om consumenten te helpen met hun klus in huis of tuin door van meer informatie te voorzien”, vertelt Emiel Koops.
Het is niet alleen een middel om consumenten beter te informeren, maar ook om aan de toenemende wet- en regelgeving te voldoen.
Koops benadrukt dat consumenten steeds minder graag de gebruiksaanwijzing lezen, maar liever een instructievideo bekijken. “Daarvan hebben we er inmiddels een heleboel op onze websites, YouTube en andere sociale mediakanalen zoals TikTok en Instagram staan. Dan is het fijn dat we consumenten nu direct naar de productpagina’s met die video’s kunnen sturen. Daar is ook ruimte voor alle andere informatie die we niet op de productverpakking kwijt kunnen - niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels, Duits of Frans indien nodig. En voor de producten waarvoor dat verplicht is, kunnen we ook het veiligheidsblad online zetten. Kortom, de QR-code is niet alleen een middel om consumenten beter te informeren maar ook om aan de toenemende wet- en regelgeving te voldoen.”
Intentieverklaring getekend voor gebruik QR Code powered by GS1
Koops zit namens Pokon Evergreen in de GS1 Business Council Doe-het-zelf, tuin en dier. Toen hij hoorde over de mogelijkheden van de QR-code, zag hij direct kansen voor zijn bedrijf. Het leidde tot de ondertekening van de intentieverklaring over de invoering van de QR Code powered by GS1. “Daarmee willen we een signaal afgeven richting de markt. Invoering van de QR-code is in het gezamenlijk belang van zowel retailers als leveranciers. Die biedt zoveel meer kansen dan de traditionele eendimensionale streepjescode.”
Wat heeft meegespeeld in de overweging, is dat de camera op smartphones de QR-code herkent. Consumenten hoeven dus niet meer zoals voorheen een speciale app zoals een QR-code reader te installeren. “Zo’n tien jaar geleden hadden we op heel wat producten al een QR-code staan, maar bijna niemand had een QR-code reader en bijna niemand scande die code. Nu is het gebruik van QR-codes veel meer geaccepteerd. Mede daarom hebben wij vorig jaar intern besloten om met hiermee aan de slag te gaan”, stelt Koops. “Wij gaan niet proactief alle productverpakkingen wijzigen om de QR Code powered by GS1 te kunnen plaatsen. Maar als we toch de verpakking onderhanden nemen, pakken we die wel meteen mee.”
Rebranding Home Defense
De eerste verpakkingen die Pokon Evergreen onderhanden nam, waren die van Home Defense. “We hebben vorig jaar besloten om dit merk te rebranden. We hebben de merknaam KB Home Defense veranderd in Home Defense en alle producten een eigentijdse uitstraling gegeven. Dat betekent dat we ook alle verpakkingen hebben vernieuwd. Begin januari is het vernieuwde productportfolio geïntroduceerd, waarna het in steeds meer winkels in de schappen is komen te liggen”, legt Koops uit. “We hebben de QR-code nog niet actief onder de aandacht van consumenten gebracht, maar we gaan wel meten hoe vaak die wordt gescand.”
Het duurt nog even voordat het Digital Product Passport verplicht is in onze sector, maar als het zover is kunnen we dat eenvoudig aan de QR Code powered by GS1 hangen.
Op dit moment wordt de QR-code vooral gebruikt voor gebruiksinstructies, maar op termijn zullen andere toepassingen worden toegevoegd. Koops wijst op het Digital Product Passport, dat producenten in de toekomst voor al hun consumentenproducten moeten opstellen. “Het duurt nog even voordat dat in onze sector verplicht is. Maar als het zover is, kunnen we dat digitale productpaspoort eenvoudig aan de QR Code powered by GS1 hangen. Datzelfde geldt voor informatie over duurzaamheid. Een product als potgrond wordt traditioneel gemaakt van veengrond en is dus niet hernieuwbaar. Wij zitten volop in de transformatie naar veenvrije potgrond, waar we consumenten graag over informeren.”
GS1 Digital Link in de QR-code
Het aanmaken van de QR-codes leverde weinig problemen op, evenals het koppelen van de codes aan de productpagina’s van het Home Defense-assortiment. Het middel daartoe is GS1 Digital Link, de standaard URL die automatisch wordt gegenereerd door scannen van de code. Pokon Evergreen gebruikt op dit moment een resolver van een derde partij. “We moesten wel even de weg zien te vinden, maar GS1 heeft ons goed geholpen”, vertelt Koops. “De grootste uitdaging was dat onze producten niet alleen in Nederland, maar ook in België worden verkocht. Als iemand in België de QR-code scant, moet hij op de Belgische website terechtkomen. Dat hebben we nog niet kunnen realiseren, hier werken we nog aan.”
Consumenten letten in hun aankoopbeslissing steeds mee op productdata, dit kunnen we nu mooi ontsluiten via de QR Code powered by GS1.
Ondertussen is ook de interesse bij collega’s in het buitenland gewekt. “Wij zijn onderdeel van de Evergreen Garden Care Group, een internationaal opererende ondernemingen met vestigingen in heel Europa en daarbuiten. Ons initiatief om met de QR-code aan de slag te gaan, is inmiddels ook door andere vestigingen opgepakt”, legt Koops uit. “Goede productdata wordt alleen maar belangrijker. Zonder goede productdata komt het product niet eens de winkel meer in. Ook consumenten letten in hun aankoopbeslissing steeds meer op productdata. Dan is het wel zo mooi dat we die productdata via de QR-code kunnen ontsluiten.”
Ervaring opdoen voor toepassing hele productportfolio
De komende jaren zal de QR-code op steeds meer producten verschijnen. Pokon Evergreen verwacht circa vijf jaar nodig te hebben om het hele productportfolio aan te passen. “Het is de bedoeling dat in 2027 alle kassa’s in staat zijn om de QR-code te scannen. Het streven is dat in 2030 alle producten een QR-code hebben”, weet Koops. “We hebben in totaal zo’n 500 verschillende producten in ons assortiment. Elk jaar nemen we een deel daarvan onderhanden. Daarnaast willen we deze optie ook bieden aan onze private label-klanten. Dan moet het lukken om in 2030 klaar te zijn.”
Tot slot adviseert Koops ook andere leveranciers om te starten. “Begin alvast met het aanbrengen van de QR Code powered by GS1, ook al heb je nog niet alles op orde. Wat straks in het Digital Product Passport moet komen te staan, is nog onduidelijk. Maar tot het moment dat het paspoort verplicht is, kun je de code gewoon naar je productpagina laten verwijzen en ervaring op doen. In een later stadium kun je die pagina altijd weer wijzigen.”