Als GS1 Nederland zitten we met bedrijven in het hart van de digitale transformatie, want standaardisatie van de manier van informatie delen is cruciaal. In onze podcasts gaan we daarover met experts en bedrijven in gesprek. Luister via soundcloud of Spotify.
Digital Product Passport als leidraad naar duurzaamheid
Welke invloed heeft jouw bedrijf op de wereld? Deze vraag wordt steeds meer aan bedrijven en organisaties gesteld. Niet alleen omdat consumenten willen weten op welke wijze een product is gemaakt, maar ook omdat veel grote organisaties daarover vanaf 2024 verplicht moeten informeren.
Breng je kleding, schoenen of ander textiel op de Europese markt? Dan moet je in 2027 een digitaal product paspoort meeleveren bij die producten. Dit Digital Product Passport is een belangrijk onderdeel van de Europese Green Deal en bevat informatie over waar het product uit bestaat, waar het vandaan komt en hoe het gebruikt, afgedankt, hergebruikt of gerecycled kan worden. Hoe belangrijk is deze informatievoorziening voor het verduurzamen van onze leefwereld? Hoe organiseer je dat en hoe pak je dat aan als producent?
Te gast: Michiel Van Yperen, duurzaamheidsmanager bij GS1 en Jeanet van der Stoel, Corporate Responsibility Manager bij Groenendijk Bedrijfskleding.
Product op de markt brengen? Paspoort laten zien!
Nu het Digital Product Passport hoger op de businessagenda's staat, is er een groeiende behoefte aan een gestandaardiseerd systeem om data te kunnen delen over lands- en bedrijfsgrenzen heen.
GS1 Nederland is met een aantal textiel- en schoenenbedrijven een zogenaamde Learning Expedition gestart om te verkennen wat een Digital Product Passport gaat inhouden, welke data daarvoor nodig is en hoe je die data kunt verzamelen, vastleggen en delen. Bijvoorbeeld voor het rapporteren over de sociale en milieu-impact in de keten, maar ook het geven van gebruiksinstructies aan de klant/consument, het vastleggen van refurbishment, reparatie en hergebruik of volledige inzage geven in de productsamenstelling voor de recycler. Welke data is dan minimaal nodig, van welke partij in de keten en hoe leg je die vast in een Digital Product Passport?
Te gast: Anne Jacobs, sustainability officer bij Allshoes en Michiel van Yperen, sustainability manager bij GS1 Nederland.
Een assortiment van circulaire producten
Steeds meer bedrijven tillen hun duurzaamheidsactiviteiten naar een hoger niveau. Dat is ook nodig als in 2050 de Nederlandse economie volledig circulair moet zijn. De transitie naar een circulaire economie is één van de grote opgaven waarvoor we als samenleving staan.
Inzamelen, recyclen, hergebruik en een assortiment van circulaire producten: het wordt het nieuwe normaal. Het is een transitie die gepaard gaat met een enorme data-explosie. Europa ziet daarin het Digitale Product Paspoort een cruciale rol spelen. Welke data hebben we nodig om producten te kunnen hergebruiken en grondstoffen in de keten te houden?
Te gast: Paula Reinders, Manager New Business bij de Technische Unie en Loek Boortman, CTO bij GS1 Nederland.
Retouren: van hoofdpijndossier naar kans
Consumenten hebben online shoppen omarmd. Is een product niet goed? Dan sturen we het met hetzelfde gemak weer retour. Circa één op de tien pakketjes wordt teruggestuurd. Niet erg duurzaam dus.
Retourstromen zorgen al jaren voor kopzorgen en inkomstenderving bij verkopers. Hoe kun je de consument helpen een online miskoop te voorkomen en hoe zorg je ervoor dat je retourneren zo duurzaam mogelijk afhandelt en daarbij toch de meeste waarde creëert?
Ron Lemmens ging in gesprek over online verkopen, retourkansen en de rol van data met Timo van de Laar, head of business development Benelux bij BuyBay en Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland.
Wat is de impact van circulair worden op je bedrijf?
Te gast: Raymond de la Court (Managing Director Benelux bij AkzoNobel Decorative Paints) en Loek Boortman (CTO bij GS1 Nederland).
Scoren met een flexibele en efficiënte supply chain
De retailmarkt verandert continu en dat leidt tot een hogere onzekerheid en complexiteit. In de nieuwe wereld is wendbaarheid en flexibiliteit dus belangrijk. Logistieke ketens moeten én kunnen nog veel efficiënter en transparanter. Vertrouwen om data te delen moet in ieder geval gemeengoed worden. En samenwerking tussen alle ketenpartijen is daarbij key.
Te gast: Walther Ploos van Amstel (logistiek expert), Rowell Versleijen (directeur logistiek bij PLUS) en Loek Boortman (CTO bij GS1 Nederland).
Productdata als drijvende kracht achter het aanpakken van maatschappelijke thema’s
Een aantal grote thema’s in deze wereld die we met elkaar moeten oplossen: tekort aan grondstoffen, milieuvervuiling, voedselveiligheid en gezondheid. Dit vraagt om samenwerking en transparantie. En daarmee groeit de behoefte aan informatie. Zowel vanuit bedrijven, de overheid én consumenten.
Te gast: Armand Schins van Albert Heijn (Data Quality, Data Governance & Projects bij Albert Heijn Commerce Support), Kees Jacobs van Capgemini (Vice-President Consumer Products & Retail, Global Lead for 'Insights & Data') en Mirjam Karmiggelt (CEO bij GS1 Nederland).
Als de data in de hele keten op orde is hebben we waardevolle producten
Van welke boom komt mijn appel? Van welke boer komt mijn varkenshaasje? We willen veilig voedsel kopen en ook weten waar ons voedsel vandaan komt. In foodretail zijn traceerbaarheid en transparantie essentieel voor de voedselveiligheid als ook het kunnen voldoen aan de informatiebehoefte van de consument.
Te gast: Maartje Beem-Vullings (Manager Business Assurance & Support bij FruitMasters), Philip den Ouden (voorzitter van Fresh Upstream) en Mirjam Karmiggelt (CEO bij GS1 Nederland).
Luister naar onze podcasts
Luister via soundcloud of Spotify.