Het merendeel van de retailers start met RFID voor nauwkeurige voorraadcijfers. Maar bedrijven kijken steeds vaker naar kansen voor om hun omnichannel business te optimaliseren. Ook nieuwe mogelijkheden worden ontdekt, zoals digitale passpiegels en automatische check-out.
1. Betrouwbare voorraad en geen ‘nee’ verkoop meer
Het handmatig tellen en de voorraad goed up-to-date houden is verleden tijd als items snel en in één keer gescand kunnen worden met RFID. Elke dag inzicht in hoeveel voorraad beschikbaar is voor online verkoop, in de winkel en in het magazijn. Zo kun je snel voorraad aanvullen en hoef je geen nee te verkopen.
2. Omnichannel: betere beschikbaarheid in (web)winkel
Op de (online) winkelvloer bewijst RFID zijn nut voor het verbeteren van de voorraadnauwkeurigheid en daarmee de optimale beschikbaarheid in de rekken en online. De optimale vorm van omnichannel is dat alle voorraden in alle kanalen tegelijk beschikbaar zijn, het zogenaamde ‘one stock' principe.
Als de voorraad op de winkelvloer ook 100% beschikbaar is voor de webwinkel - zonder veiligheidsmarges - dan kunnen concepten als ‘Click & Reserve' en ‘Ship from store’ ten volle worden benut. En weborderpicken in de fysieke winkel is dan ook een stuk betrouwbaarder.
3. Efficiënte logistiek
Met RFID kun je producten in de hele supply chain volgen: bij het verlaten van de fabriek, bij binnenkomst in het distributiecentrum en op weg naar de winkel.
Je kunt als leverancier op single item niveau aantonen wat er in de dozen verscheept is. Fouten kun je snel opsporen en oplossen. En in winkels zijn nog veel meer efficiencyslagen mogelijk: het tellen van producten met RFID gaat razendsnel (en betrouwbaar) en het localiseren van artikelen is makkelijk.
4. Betere klantbeleving in de winkel
Vooral visual merchandising en het verbeteren van de customer experience in winkels zien bedrijven als nieuwe toepassingen.
Met een app is het mogelijk om labels van kledingstukken te scannen en in de gewenste maten te bestellen of assistentie te vragen in de paskamer. Of een klant kan meer informatie over het item krijgen of gepersonaliseerde aanbiedingen.
Ook betalen kan automatisch bij het verlaten van de winkel. En er zijn tal van mogelijkheden met smart mirrors, die klanten bijvoorbeeld suggesties voor bijpassende items kunnen geven.
5. Merkbescherming
Door RFID aan te brengen bij de productie kun je producten in de hele logistieke keten traceren. Met een smartphone kunnen klanten de producten op echtheid controleren of de herkomst ervan nagaan.
6. Minder derving en diefstalbeveiliging
Producten kun je vanaf productie tot in de winkel traceren om zo kun je een nauwkeurig beeld krijgen van van waar derving plaatsvindt.
Met RFID kun je ook items beveiligen. Als een klant met een niet betaald artikel de winkel uitloopt, geven detectiepoortjes een signaal af omdat een itemnummer nog steeds actief is je systemen.