25-8-2022

No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’

No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’  - No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’

Groeien in tijden van arbeidskrapte vereist slimme oplossingen. Voor fashionbedrijf No Excess betekent dat het taggen van broeken, shirts en jassen met RFID-labels. Edwin Admiraal: “Bij de goederenontvangst zijn we langer bezig, maar bij de overige handelingen besparen we tijd én werken we veel nauwkeuriger.”

De RFID-adoptie van kledingbedrijf No Excess is iets waar Admiraal al tijden naar uitkeek. De export- en logistiek manager zag de potentie van de technologie al jaren, maar de prijs van de tags was simpelweg te hoog. “Nu is de tijd er absoluut rijp voor. De tags zijn lang zo duur niet meer én we laten de laatste jaren een gemiddelde groei van tien procent zien. Als we langer in dit pand willen zitten, moeten we wel slimmer gaan werken.” RFID is daarvoor een aangewezen middel. De technologie zorgt ervoor dat producten in dozen op single item niveau zijn te scannen. Fouten zijn snel te detecteren en op te lossen en het tellen van producten gaat razendsnel met RFID. De resultaten zijn betrouwbaar en het lokaliseren van artikelen is eenvoudig.

‘Groei vereist verbeterstappen’

No Excess bestaat een kleine 35 jaar en levert comfortabele mannenkleding. Het merk kent een zomer- en een wintercollectie en twee ‘labels’, No Excess en Qubz. De items arriveren voornamelijk vanuit productielocaties in Azië. Afzetgebieden zijn er wereldwijd, maar de nadruk ligt op Europa. Het bedrijf heeft een paar eigen winkels, shop-in-shops bij klanten en een webshop. Verder levert het vooral aan retailers en steeds vaker via marketplaces, zoals Zalando, Wehkamp en About You. De groei van deze activiteiten zorgt er volgens Admiraal voor dat verbeterstappen nodig waren. “Daarbij ligt de focus nu op de logistiek, maar die efficiencyslagen moeten te zijner tijd ook mogelijk zijn in de winkels en marketing.”

Scantunnels voor in- en outboundstroom

De keuze voor RFID was er een die behoorlijk wat consequenties had voor de logistieke operatie. Voor zowel de inbound- als de outboundstroom aan goederen is een scantunnel geplaatst. De inboundstroom bestaat uit nieuwe kledingitems, retourgoederen en voorraad verplaatsen binnen ons WMS. Om te weten wat eraan komt, is aan toeleveranciers gevraagd om een Excellijst te maken. “Die lijst kunnen we inlezen in ons softwaresysteem Harmony van Nedap. Elke doos die we van een leverancier krijgen is voorzien van een speciale barcode, die weer correspondeert met een regel op de Excellijst. Dat is een barcode waarop het soort artikel, de maat en de kleur staat. We hebben leveranciers verplicht om die barcode op de korte zijde van de dozen te plakken zodat deze eenvoudig te scannen zijn. Vervolgens roepen we de order op, scannen de doos met individuele items met een RFID-tag en weten precies wat er in de doos zit en of deze overeenkomt met de Excellijst.

Opleiden van leveranciers

De maximale snelheid van de scantunnel ligt op 900 dozen per uur. Dat haalt No Excess nog niet, geeft Admiraal aan. “Niet alle leveranciers brengen al een RFID-label aan en daarnaast bevatten dozen soms nog fouten. Dat is onderdeel van het leertraject, waaronder het opleiden van leveranciers. Daarvoor hebben we onder andere instructiefilmpjes gemaakt met hoe je items moet voorzien van een RFID-tag, vouwen en verpakken. Het volstaat niet om alleen een schriftelijke uitleg te geven.” Komt de data in het systeem niet overeen met de inhoud van een doos op het moment dat deze arriveert in het magazijn, dan gebruiken medewerkers een scanplaat om de doos handmatig te scannen en de fout op te sporen.  

 

 

Nu maken we de logistiek stap voor stap efficiënter, daarna ontstaan er meer mogelijkheden voor klanten.

Edwin Admiraal

 

Langzamere inboundstroom, snellere outbound


De scantunnel maakt de verwerking van de inboundstroom beduidend langzamer. Dat vereiste wat uitleg aan het magazijnpersoneel, geeft Admiraal aan. “Vroeger loste je een hele container in twintig, dertig minuten, maar daarbij controleerden we alleen de zogenaamde ‘sluitdozen’. Dat is hooguit twee tot vier procent van de zending. Nu controleren we honderd procent van de dozen en halen we alle fouten er bij de inbound al uit. Hierdoor is bij het orderpicken het aantal foute picks enorm omlaag gegaan. Daarmee besparen we gigantisch op tijd. Zo zijn we ook in staat om de snelheid van het verwerken van de order te vergroten en kunnen we ondanks de jaarlijkse groei in dit pand blijven.”

Manual case voor cycle count

Overigens gebruikt No Excess naast de scantunnels ook nog een ander apparaat voor het bijhouden van de voorraadnauwkeurigheid. “Aanvullend hebben we een manual case gekocht waarmee we het cycle count proces gaan ondersteunen. De case is connected via WIFI en werkt op een accu. Deze rijden we door de gangpaden op de eerste verdieping waar onze werkvoorraad ligt. Met de case scannen we regelmatig een deel van de voorraad. Het levert ons het hele jaar een betrouwbaar beeld op van de voorraad én bespaart opnieuw tijd.” No Excess gebruikt de manual case ook voor het verplaatsen van voorraad binnen het WMS en het verwerken van retouren van klanten.

‘Medewerkers zien duidelijk het verschil’

Het is op logistiek vlak vooral de efficiency en de snellere verwerking van orders waar het No Excess om te doen is. “De foutenreductie is beperkt, alleen haalden we de fouten er voorheen bij de packstations uit. Medewerkers bij de packstations hadden daardoor wel twaalf of dertien taken, terwijl dat er eigenlijk maar drie tot vier dienen te zijn. Met vijf werkstations konden ze twintig tot dertig dozen per werkstation, per uur verwerken, nu verwerken we met twee mensen bij de outbound zonder problemen vijfhonderd tot zeshonderd dozen per uur.” Medewerkers zien duidelijk het verschil tussen eerder en nu, stelt Admiraal. “Na de vragen kwam het besef en het handelen. Geeft de outbound tunnel een foutmelding, dan scannen medewerkers de naam van de orderpicker en lopen ze daar direct naartoe om te laten zien waar de fout gemaakt is. Zo verbetert iedereen zich tijdens het werk.”

Informatie is direct inzichtelijk, ook van retouren


RFID is inmiddels een belangrijk deel van de ontwikkeling die het bedrijf doormaakt, van groothandel in fashion tot retailer met eigen logistieke operatie. “Meer grip is hard nodig. We zijn goed op weg, maar er is nog steeds veel te doen. Nu maken we de logistiek stap voor stap efficiënter, daarna ontstaan er meer mogelijkheden voor klanten. Bijvoorbeeld om zelf retouren aan te melden. Maakt een klant een retourorder aan, dan is die hier te downloaden. Bij aankomst halen we de order door de scantunnel en kunnen we het bedrag crediteren. Ik ben echt heel blij met deze investering en de mogelijkheden die dit ons geeft.”

Hoewel de investering in RFID een flinke was, is de terugverdientijd met tweeëneenhalf jaar prima, stelt Admiraal. Hij schat in dat hij vier tot zes fulltimers per week bespaart, mensen die nu ander werk uitvoeren, bijvoorbeeld het afhandelen van administratief werk voor de marketplaces. Het is een direct uitvloeisel van de investering. Een ander effect dat zich in de nabije toekomst voor klanten kan voordoen, is het gebruik van de QR-code in combinatie met GS1 Digital Link. “Een QR-code is door de consument eenvoudig met zijn telefoon te scannen. Op die manier is het mogelijk om dynamisch met klanten te communiceren, bijvoorbeeld over de oorsprong of samenstelling van het artikel.”

No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’ RFID-tunnel