Als wereldwijde not-for-profit organisatie faciliteren wij grotere efficiëntie en zichtbaarheid in de supply chains van meer dan 2 miljoen bedrijven in 147 landen. Wij ontwikkelen en onderhouden open standaarden om producten, locaties, bedrijven en events te identificeren en het vastleggen en delen van gegevens mogelijk te maken. Hiermee kun je de reis van een product volgen. Van grondstof tot eindgebruiker.
Dit levert duurzame innovaties op:
- Met de QR-code van GS1 maken we productinformatie inzichtelijk, online en offline.
- Met de ontwikkeling van het Digital Product Passport zetten we grote stappen richting duurzame, circulaire ketens.
De infrastructuur om producten, locaties en gebeurtenissen te identificeren en deze data te delen, is er al. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Mirjam Karmiggelt
CEO GS1 Nederland
Hoe is GS1 Nederland ontstaan?
1974: in Amerika wordt de eerste barcode op een pakje kauwgom gescand. Twee jaar later haalt Albert Heijn de barcode naar Nederland. Hij vond dat er een neutrale partij nodig was om voor supermarkten en leveranciers de keten efficiënter te maken. Dit is GS1 Nederland geworden.