In de huidige omnichannel retailwereld is het gestandaardiseerd delen van productdata en productafbeeldingen belangrijker dan ooit. En daarvoor gebruik je GS1 Data Source, onze datapool die gebruikmaakt van het wereldwijde GDSN-netwerk.
Het juiste product, op het juiste moment op de juiste plaats
Goede productdata helpt de consument bij het maken van de juiste keuze. Als zij het product niet kan vinden dan is dat een gemiste verkoopkans.
En productdata zijn minstens zo belangrijk om administratieve en logistieke processen - van bestellen, leveren tot factureren - goed te laten verlopen. En dat is weer belangrijk om de juiste producten aan te kunnen bieden: online en in de supermarkt of drogisterij.
Met GS1 Data Source beschikken retailers altijd over actuele artikelgegevens die ze nodig hebben voor de dagelijkse operatie: het logistieke proces, schappenplannen, voorraadbeheer, etc.
De 'single source of truth' voor de hele sector
De meeste retailers en leveranciers uit de sector levensmiddelen en drogisterij zijn aangesloten op GS1 Data Source. Zo zijn we binnen de sector dé meest waardevolle bron voor het delen van alle soorten productdata.
Voldoen aan wetgeving voor etikettering
Op de etiketten van voorverpakte levensmiddelen moet volgens de Europese wet Voedselinformatie (Europese verordening 1169/2011) eerlijke en duidelijke informatie staan zodat consumenten een goede voedselkeuze kunnen maken met aandacht voor gezondheid, veiligheid, herkomst en milieu. Deze productdata deel je gemakkelijk en snel met retailers en andere afnemers.
Productafbeeldingen onlosmakelijk verbonden met productdata
Retailers vragen al aan hun leveranciers om minstens één productafbeelding met hun te delen via GS1 Data Source. Deze worden voor retailers en andere data-afnemers steeds belangrijker: voor hun online winkel en apps, maar ook voor interne processen zoals winkelpresentaties. Ze stimuleren leveranciers om productafbeeldingen centraal via GS1 Data Source te delen.
Meer productgroepen én meer data
Samen met retailers en leveranciers kijken we continue naar welke data er nog meer gedeeld moet worden, bijvoorbeeld voor e-commerce, om te voldoen aan wetgeving of voor duurzaamheidsdoeleinden. We bepalen welke data voor hen van belang is en voegen deze toe aan het datamodel.
Kwaliteit van data moet beter
Alleen als data correct, compleet en up to date zijn dragen ze bij aan (online) aankopen, het juist informeren van consumenten, efficiënte logistieke processen en het voldoen aan wetgeving.
Supermarkten, drogisterijen en consumenten, kortom iedereen, wil kunnen vertrouwen op de productinformatie. De uitdaging is om productinformatie in GS1 Data Source op orde krijgen én goed houden. Daar draait het allemaal om in het datakwaliteitprogramma.