Aan de slag met de QR-code van GS1

Veelgestelde vragen QR-code van GS1

  • In een streepjescode staat alleen een EAN code / GTIN voor productidentificatie. In de QR-code van GS1 kunnen aanvullende gegevens worden opgenomen, zoals de vervaldatum, het batch/lotnummer, het serienummer. Deze informatie kan met een scan direct worden gebruikt.
  • De QR-code van GS1 kan extra gegevens bevatten, maar kan ook door de consument worden gescand die bijvoorbeeld op een website komt met informatie over het product of een actie.
  • De QR-code is kleiner en beschikt over ingebouwde foutcorrectie die de betrouwbaarheid vergroot.

Ja, dat kan. Je bepaalt zelf of je extra gegevens wilt opnemen en wilt communiceren met de consument. Wanneer je alleen een GTIN in de QR-code opneemt, kun je altijd eventueel later nog uitbreiden.

De streepjescode gaat plaatsmaken voor de QR-code van GS1 en gaat langzaam verdwijnen. Gemaakte afspraken zijn dat eind 2027 de QR-code van GS1 in retail gescand moet kunnen worden, waardoor de streepjescode niet meer nodig is.
Tot die tijd zullen we de streepjescode nog blijven zien en gebruiken.

Nee, de identificatie voor het product blijft gewoon dezelfde 13 cijfers die ook in een EAN13 staan. In de QR-code van GS1 past wel meer informatie, het is dus mogelijk dat er aanvullende informatie over een product scanbaar is, zo kan een serienummer of een houdbaarheidsdatum interessant zijn.

In de QR-code komen nog steeds de GS1 nummers te staan, dus daar hoef je niets apart voor aan te schaffen. Je kunt GS1 Digital Link aanmaken via MijnGS1, geheel kosteloos.

Waar de gewone QR-code maar naar één website kan verwijzen, kan de QR-code van GS1 het volgende:

  • Verwijzen naar verschillende websites en informatie.
  • De GTIN (artikelcode) opnemen én extra informatie opnemen als serienummer, batchnummer en houdbaarheidsdatum.
  • Scanbaar aan de kassa én door de consument.

Meer informatie

Een misverstand is dat er alleen voordelen voor de leverancier zijn. Retailers kunnen namelijk straks de QR-code aan de kassa scannen, informatie eruit halen die belangrijk is om af te rekenen en ook eigen informatie geven.

Met je eigen retailers app (bijvoorbeeld de AH app) bepaal jij welke informatie die je wilt delen met consument en ook hoe dat eruit ziet. Consumenten scannen met de retailers app diezelfde QR-code. Ook acties die je op basis van bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum doet, heb je zelf in de hand en hoe je daar aan de kassa mee omgaat. Of denk aan service inbouwen. Met een serienummer en serienummerregistratie weet je ook als een klant terugkomt of het product wel bij jou aan de kassa verkocht is. Dit allemaal dankzij de GS1 Digital Link in de QR-code.

Retail point-of-sale (POS) moet minimaal de GTIN van een barcode kunnen verwerken. Hieronder zie je een voorbeeld van toepassingen en de aanvullende gegevens. De GS1 Digital Link URI-syntaxis is bijvoorbeeld vereist voor elk gebruik waarbij de consument betrokken is met behulp van een smartphonecamera.

Extra gegevens in de QR-code van GS1

Er zijn geen afspraken welke informatie je moet toevoegen? Als die er komen zal dit internationaal worden uitgewerkt.

In de overgangsfase kan de QR-code van GS1 naast de streepjescode komen te staan, na 2027 is er enkel nog de QR-code van GS1.

Waar komt de QR-code van GS1 te staan?

In de overgangsfase is het mogelijk om twee barcodes op je product te plaatsen. Om goede scansnelheden aan de kassa te ondersteunen geeft GS1 advies over de plaats van de twee barcodes ten opzichte van elkaar:

Afstand QR-code en streepjescode

Als de QR-code van GS1 als enige barcode op je product staat, dan moet in ieder geval de GS1 artikelcode (de GTIN) bij de barcode staan. Als de QR-code van GS1 naast een EAN13 staat op de verpakking is dat niet nodig, onder de EAN13 staat de GTIN al weergegeven.

De QR code van GS1 kan (straks) afrekenen bij de kassa en meerdere use cases van merkhouders ondersteunen. Hierdoor zijn meerdere QR-codes niet nodig, de QR-code van GS1 is de alles in-één-code. Ook voor de invulling van bijvoorbeeld wetgeving denkt GS1 mee op internationaal vlak zoals het Digital Product Passport (DPP).

Het is in ieders belang om niet meerdere barcodes op je product te plaatsen en dus ook niet nodig. Er wordt internationaal aan gewerkt om hier afspraken over te maken.  

Er is geen verplichting voor het gebruik van extra data. De GTIN is nodig voor het scannen aan de kassa, daarnaast is het aan de retailer welke meerwaarde zij zien in hun processen. Bijvoorbeeld het gebruik van houdbaarheidsdatum voor dynamic pricing bij kort houdbare producten.

 

De verplichting zit bij de retailers om eind 2027 hun POS klaar te hebben zodat de QR-code gescand kan worden aan de kassa. De leveranciers hebben geen verplichting en de streepjescode verdwijnt niet in één keer, maar zal op den duur minder vaak worden gebruikt. Er komt een overgangsperiode waarin zowel de streepjescode als de QR-code van GS1 naast elkaar wordt gebruikt. 

Hier zijn nog geen openbare onderzoeksresultaten van, maar wordt wel onderzocht op wereldwijd niveau. Bedrijven die een QR-code van GS1 op hun producten hebben meten het aantal scans van consumenten. Hoe vaak de QR-code gescand wordt kan variëren afhankelijk van het type product en de aangeboden consumenteninformatie. Producten met veel consumenteninteresse in herkomst, duurzaamheid of voedingsinformatie kunnen vaker gescand worden.

Nee een nieuwe QR-code is niet nodig. Bij een gewone statische QR-code die alleen een URL bevat, dan zou je een nieuwe QR-code moeten aanmaken. Maar bij het gebruik van een QR-code met GS1 standaarden kan je de informatie die je wil delen aanpassen wanneer jij maar wilt.

Wettelijke verplichtingen met betrekking tot etikettering, zoals allergeneninformatie, blijven waarschijnlijk bestaan. Digitale informatie kan een aanvulling zijn, maar vervangt niet automatisch de wettelijke eisen voor fysieke etiketten.

Voor het einde van 2027 willen retailers over de hele wereld wel klaar zijn om 2D barcodes zoals de QR-code van GS1 te kunnen scannen bij de kassa’s en andere POS-systemen. Dan kan de streepjescode van het etiket. Tot die tijd is er een overgangsperiode waarin zowel de streepjescode als de QR-code van GS1 naast elkaar worden gebruikt. 

Je hebt een GTIN (GS1 code) nodig om een QR-code van GS1 aan te kunnen maken in MijnGS1. Je betaalt alleen voor de GTIN, de standaard GS1 Digital Link en daarmee het genereren van een QR-code van GS1 is geheel kosteloos.

Bij het in-line aanbrengen van je QR-code met variabele informatie is het mogelijk dat er moet worden geïnvesteerd in hard en/of software. Bekijk hiervoor de implementation guidelines.

De merkeigenaar bepaalt de content die wordt getoond als de consument scant, de retailer bepaalt welke informatie wordt getoond met de retailer app. Informatie komt van een eigen server of een partij die de productinformatie beheert. Om ervoor te zorgen dat de juiste content wordt getoond kan gebruik worden gemaakt van de GS1 koppeling of eigen resolver die daarvoor zorgt.

Een resolver is een brug tussen ingevoerde gegevens en de benodigde uitvoer. Een resolver zorgt ervoor dat de QR-code kan verwijzen naar een specifieke URL of actie zodat degene die de QR-code scant naar de juiste plek wordt gestuurd en de juiste informatie te zien krijgt.

Als je een GS1 artikelcode (GTIN) hebt dan kun je zonder extra kosten de GS1 resolver gebruiken..

Hiermee kun je:

  1. De standaard link van het product veranderen, zonder dat je de QR-code hoeft aan te passen.
  2. Controle houden en links delen die passen bij jouw product.
  3. Links naar verschillende websites beheren.
  4. De taal instellen.

Je kunt er ook voor kiezen om een eigen resolver te gebruiken die je kunt aanpassen aan jouw specifieke behoeften die je niet kunt invullen met de standaard GS1 resolver:

  1. Toegang tot gegevens zoals specifieke marketingcampagnes, interne informatie of speciale beveiligingsvereisten.
  2. Je eigen domeinnaam gebruiken in de url.

De keuze is aan jou om de gratis GS1 resolver te gebruiken of een eigen resolver.

 

Ja, als je wilt kunnen traceren zul je voor iedere nieuwe batch ook een andere inhoud van de QR-code hebben.