Van alle artikelen leg je de afmetingen vast in GS1 Data Source. Om dat goed en consequent te doen zijn er meetregels.
De basisregels in het kort
Bepaal de voorkant
De voorkant van het product is de kant met het grootste oppervlak om het product aan de consument te verkopen/promoten.
Bepaal hoe je een product neerzet
De zogenaamde oriëntatie van een product bepaal je normaal gesproken door de plaatsing van de merknaam. Kun je de merknaam op een normale manier lezen? Dan heb je de goede oriëntatie.
Bepaal hoogte, breedte en diepte
Als basisregel voor consumenteneenheden geldt (met de voorkant naar je toe in de juiste oriëntatie):
- Hoogte: van het laagste punt tot aan het hoogste punt.
- Breedte: van het meest linkse punt tot het meest rechtse punt.
- Diepte: van het voorste punt tot aan het achterste punt.
Internationale meetregels
Op internationaal niveau hebben retailers en leveranciers afspraken gemaakt over hoe je de afmetingen van een artikel moet bepalen. Deze regels gelden ook voor de Nederlandse markt. Op de site van GS1 Global vind je alle regels in het Engels (GDSN Package Measurement Rules Standard).
We hebben de meetregels voor de meestvoorkomende verpakkingen in levensmiddelen & drogisterij voor je samengevat.