Veelgestelde vragen tuin & dier

De volgende retailers/groothandels hebben commitment afgegeven om de GS1 datapool te gaan gebruiken: BTC-Retail, Discus, GRS Inkoop & GRS Services, IJsvogel Retail, Intratuin, Malanico, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp, Vijver- en Tuincentrum Pelckmans, Prickels, Warentuin en Welkoop. Zij hebben afgesproken dat zij vanaf 2024 productdata uit de GS1 datapool in hun systemen kunnen verwerken.

Je betaalt eenmalig een bedrag om aan te sluiten en jaarlijks een bedrag afhankelijk van je omzet. Bekijk de tarieven. Aanmelden kan via MijnGS1.

Het stappenplan van GS1 voor leveranciers helpt je bij het organiseren van datamanagement in jouw organisatie en bestaat uit de volgende stappen: 

Stap 1 - Maak een businesscase en start een project 
Stap 2 - Breng huidige en gewenste situatie in kaart
Stap 3 - Kies een datamanagementsysteem
Stap 4 - Meld je aan bij GS1
Stap 5 - Leg data vast in de GS1 datapool  
Stap 6 - Test met retailers
Stap 7 - Borg de datakwaliteit in jouw organisatie

Bekijk de uitgebreide informatie in het stappenplan.

Het aanleveren van productdata bij de GS1 datapool kan verschillende manieren.

Tip!
Start met de webinterface. Op basis van jouw ervaringen kun je bepalen of de webinterface voor jouw organisatie voldoende is of dat een ‘zwaardere’ oplossing gewenst is. Lees meer informatie over de aanleveropties ‘Stap 3: Kies je datamanagementsysteem’ van het stappenplan of bekijk de video waarin we dat uitleggen. 

Je deelt nu ook al data met je klanten (zoals EAN-code en productomschrijving), maar de data die je vastlegt in de GS1 datapool is veel breder en die willen zij ook ontvangen.

Je kunt bijna 3.400 verschillende soorten gegevens via de GS1 datapool delen. Welke gegevens dit zijn is vastgesteld door retailers en leveranciers/fabrikanten in de sector doe-het-zelf, tuin en dier in de Benelux. De gegevens kun je opdelen in een aantal groepen:

  1. Basisgegevens
  2. Consumenteninformatie
  3. Gegevens om te voldoen aan wet- en regelgeving

Bekijk het overzicht van de verplichte basisgegevens en andere data die je aan moet leveren.

De retailers vragen dat van zowel consumenten- als handelseenheden. Het gaat om het actieve assortiment dat je daadwerkelijk aan tuin- en dierretailers levert.

De volgende data voer je niet in:

  • Data van producten voor een offertetraject.
  • Data van producten die je nu levert, maar op korte termijn uit het assortiment gaan.

Ja, de tuin- en dierretailers willen de data van zowel consumenten- en handelseenheden via de GS1 datapool ontvangen. Stem vooraf met jouw klanten af welke private label data ze willen ontvangen.

Nee, hiervoor gebruiken de retailers het GS1 Excel prijsbericht. Het prijsbericht kent 2 varianten, vraag aan jouw klanten welke variant ze willen ontvangen. Let op! Het prijsbericht deel je direct met jouw contactpersonen bij de retailers, via bijvoorbeeld email.

  1. Je deelt eerst de producten in productgroepen in voordat je productinformatie in de GS1 datapool invoert. We gebruiken hiervoor de GS1 Global Product Classification (GPC) methode. Meer informatie vind je in het document ‘Producten classificeren en gegevens invoeren’.
  2. Start met het nieuwe assortiment dat je daadwerkelijk aan de tuin- en dierretailers gaat leveren.
  3. Begin met 1 productgroep met de (verwachte) grootste omzet van de retailklanten in tuin en dier samen. Zo deel je het werk op in behapbare stukken en leer je van de ervaringen van de eerste productgroep (GS1 GPC brick).
  4. Voer daarna ook de productdata van je huidige assortiment in. 
  5. Vergeet niet om minimaal 1 productafbeelding aan je data toe te voegen die online worden verkocht. Beter is om meer afbeeldingen te delen. Retailers kunnen jouw producten dan beter online presenteren.
  6. De productdata van handelseenheden voer je ook in in. Start met het invoeren van data van omdozen. Ken aan deze eenheden een unieke artikelcode (EAN/GTIN) toe en gebruik hiervoor niet de artikelcode van de consumenteneenheden.

Bekijk ook de video over hoe je het GS1 datamodel gebruikt.

Ja, bij het aanmaken van een handelseenheid (bijvoorbeeld een doos) in de GS1 webinterface wordt de data van een aantal attributen van de consumenteenheid automatisch naar de handelseenheid gekopieerd. Je kunt de gekopieerde data uiteraard aanpassen. Je hoeft alleen de onderstaande attributen voor een handelseenheid in te voeren:

  1. GS1 artikelcode (EAN/GTIN)
  2. Is het een besteleenheid?
  3. Is het een levereenheid?
  4. Hoogte
  5. Breedte
  6. Diepte
  7. Brutogewicht

Tip!
Lees de handleiding over hoe je dit in de GS1 datapool kunt invoeren en/of bekijk de instructievideo over het aanmaken van artikelen.

Ja, de belangrijkste verschillen zijn:

  • De BTW in Nederland staat bijna altijd op ‘hoog’ en in België op ‘standaard’. Bekijk de codes voor belastingtarieven in de Benelux.
  • België werkt naast Intrastat codes ook met TARIC codes.
  • Ecocheques zijn voor de Belgische markt relevant.
  • Daarnaast moet je voor België de tekstvelden verplicht in meerdere talen (Nederlands en Frans) aanleveren. 

Tip!
Bekijk de instructievideo over artikelen aanmaken, wijzigen en beëindigen (vanaf 8.20 min) over hoe je aan andere landen kunt publiceren.

In het GS1 datamodel staat per tekstveld een standaard format en instructie. Vooral commerciële attributen - zoals merknaam en productomschrijving - worden vaak niet juist en consistent ingevuld. Bekijk daarom de instructies met voorbeelden.

Er zijn richtlijnen waarin o.a. staat aan welke specificatie een afbeelding moet voldoen.

In de internationale meetregels staan de regels voor het juist opmeten van producten.

We hebben een e-learning waarin je leert over het organiseren van je datamanagement en hoe je gegevens kunt invoeren.