11-3-2024

De Fruitmotor creëert transparantie voor consumenten met GS1 e-Label

Wijnproducenten zijn sinds 8 december 2023 verplicht om informatie over voedingswaarden en ingrediënten te delen met consumenten. Hiervoor heeft GS1 een e-Label beschikbaar: een digitaal etiket dat mensen kunnen openen door de bijbehorende QR-code van GS1 op de fles te scannen. Ook De Fruitmotor gebruikt sinds kort het GS1 e-Label om etiketinformatie van ciders en alcoholvrije sprankels digitaal te ontsluiten. Bestuurder Michiel Kortstee van de Betuwse coöperatie is blij met het GS1 e-Label. “Hiermee kunnen we consumenten meer transparantie bieden.”

De Fruitmotor creëert transparantie voor consumenten met GS1 e-Label - De Fruitmotor creëert transparantie voor consumenten met GS1 e-Label

Krenkelaar is een in onbruik geraakte term voor appels die ‘niet volkomen gaaf’ zijn. De Fruitmotor gebruikt dit fruit voor de productie van ciders en sprankels die onder de merknaam Krenkelaar op de markt worden gebracht. “Een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel bereikt nooit de mond. Hoe mooi is het dan om iets lekkers te maken van de restappels die niet mooi genoeg zijn voor de supermarkt?”, zegt Michiel Kortstee, bestuurder en penningmeester van De Fruitmotor.

De Fruitmotor is een initiatief van drie inwoners van de Betuwe die in 2016 de circulaire economie in hun regio een positieve impuls wilden geven. Zij besloten de restappels van de fruittelers in de Betuwe te gebruiken om er ciders of (alchoholvrije) sprankels van te maken. Alle ketenpartners inclusief de deelnemende fruittelers en verwerkers zijn lid van coöperatie De Fruitmotor. De opbrengst vloeit terug naar de regio en wordt geïnvesteerd in herstel van het landschap, de biodiversiteit en verduurzaming van de land- en tuinbouw.

Nieuwe etiketteringsvoorschriften

Sinds 8 december 2023 moet De Fruitmotor net als andere Europese producenten van wijnen, gearomatiseerde wijnen en ciders voldoen aan nieuwe etiketteringsvoorschriften. In de praktijk is besloten dat deze verplichting ingaat vanaf de wijnoogst in 2024. Omdat op het zuidelijk halfrond in het eerste deel van het jaar wordt geoogst, moeten de wijnen uit deze regio’s als eerste aan de nieuwe voorschriften voldoen. Dit najaar volgen de producten van het noordelijk halfrond.

Dat betekent dat De Fruitmotor vanaf dit najaar informatie over de voedingswaarde en ingrediënten aan consumenten beschikbaar moet stellen. Dat kan via een traditioneel etiket op de fles, maar mag ook via digitale kanalen. Ondanks het feit dat de hoeveelheid informatie nu nog vrij beperkt is, heeft De Fruitmotor toch besloten om het GS1 e-Label te gebruiken. Wie de QR-code van GS1 op een flesje Krenkelaar scant, opent een webpagina met daarop alle noodzakelijke etiketinformatie. “Het mooie is dat we op deze manier op termijn nog veel meer informatie kunnen delen dan alleen de wettelijke verplichte informatie”, vertelt Kortstee.

We verwachten dat het GS1 e-Label of digitale productpaspoort op termijn zal helpen om het verhaal achter een product steeds beter te vertellen”

Michiel Kortstee

Bestuurder Betuwse coöperatie

Kosteloos GS1 e-Labels aanmaken

De ontwikkeling van het GS1 e-Label is een wens vanuit de wijnsector vanwege de aanpassingen in de wijnwetgeving. Omdat de oplossing voor meer productgroepen een interessante toepassing kan zijn, is het e-Label ook beschikbaar gesteld aan producenten van onder meer ciders, likeuren, alcoholische siropen en bitters en andere sterke drank. Afhankelijk van de wensen uit de markt, worden daar in de toekomst meer productgroepen aan toegevoegd.

Voor bedrijven die hun data al in de datapool van GS1 hebben staan, is het aanmaken van het GS1 e-Label vrij simpel en kosteloos. In MijnGS1 kunnen ze de artikelen selecteren waarvoor ze een e-Label willen aanmaken. Vervolgens vinken ze de vakjes GS1 Digital Link en GS1 e-Label aan. Tot slot hoeven ze alleen nog maar de QR-code te downloaden met daarin de GS1 Digital Link die verwijst naar de webpagina met de benodigde etiketinformatie. Dat is de QR-code die op de fles moet worden aangebracht.

Eerlijke prijs voor een eerlijk product

Het GS1 e-Label draagt bij aan transparantie in de markt. Producenten die etiketinformatie al via de datapool van GS1 aanleveren aan retailers, kunnen die nu ook ontsluiten voor consumenten. Het e-Label is gemakkelijk aan te maken, werkt goed en is snel in gebruik. Bovendien verwachten veel consumenten stiekem al dat cruciale productinformatie over voedingswaarde en ingrediënten digitaal beschikbaar is. Daarmee is het GS1 e-Label een eerste stap richting het digitale productpaspoort, dat op termijn verplicht wordt voor alle consumentenproducten in de Europese Unie.

Het creëren van transparantie is ook één van de doelstellingen van De Fruitmotor. “We verwachten dat het e-Label of digitale productpaspoort op termijn zal helpen om het verhaal achter een product steeds beter te vertellen”, stelt Kortstee, die het liefst nog veel meer informatie digitaal zou willen ontsluiten: “Met verbetering van de biodiversiteit creëren we waarde voor de landbouw en voor de economie. Maar we leveren daarmee ook een bijdrage aan een betere leefomgeving en gezondheid van mensen. Hoe dat allemaal samenhangt, willen we graag laten zien. Dat vergroot ook de bereidheid onder consumenten om voor eerlijke producten een eerlijke prijs te betalen. Die boeren en telers in staat stelt om op verantwoorde wijze een mooi en duurzaam product te maken.”

Meer weten?

Op 14 maart staat Michiel Kortstee op het podium van het GS1 Congres met zijn verhaal over het GS1 e-Label. Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van het GS1 e-Label? Neem dan contact op met Jonathan Groot.